لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶

۱۷ نفر در ایران طی هفته گذشته اعدام شده‌اند


گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که طی یک هفته اخیر ۱۷ نفر در شهرهای شیراز، اراک و تهران به دار آویخته شده‌اند. اتهام های این افراد قاچاق مواد مخدر و آزار و اذیت جنسی عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، هشت نفر از این افراد در شیراز و سه نفر نیز در اراک به جرم قاچاق مواد مخدر و چهار نفر دیگر در شیراز، یک نفر در اراک و یک نفر نیز در تهران به جرم آزار جنسی زنان و قتل اعدام شده‌اند.

دادستانی شیراز روز سه‌شنبه یکم اسفند از به دار آویختن هشت نفر در زندان عادل‌آباد این شهر خبر داد و جرم آنها را قاچاق مواد مخدر اعلام کرد.

به نوشته وب‌سایت دادگستری شیراز، یکی از اعدام‌شدگان در میان هشت نفر اعدام‌شده در شیراز زن است و «پریناز م.» نام دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رضا موسوی‌تبار، معاون دادستان عمومی و انقلاب شیراز، گفت که این هشت تن در سال‌های ۸۷ تا ۹۱ دستگیر شده‌ بودند و «مقادیر کشف شده از این افراد از یک تا ۷۷ کیلوگرم انواع مختلف مواد مخدر بوده‌است.»

آقای موسوی‌تبار هم‌چنین گفته است: «دستگاه قضایی برخورد سریع، قاطع و بدون اغماض با قاچاقچیان عمده، خرده‌فروشان و منقل‌داران را در دستور کار خود دارد.»

روز ۲۹ بهمن نیز واحد مرکزی خبر وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران خبر داد که در این روز سه نفر در اراک به دار آویخته شده‌اند که سن آنها به ترتیب ۲۶، ۳۱ و ۴۷ بوده‌است.

جرم این افراد نگهداری شیشه و هروئین در مقادیری کمتر از یک و نیم کیلوگرم عنوان شده‌است.

به گزارش ایرنا، روز ۲۶ بهمن، علی القاصی مهر، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس، از اعدام قریب‌الوقوع «۲۴ نفر قاچاقچی مواد مخدر و متجاوزان به عنف» در فارس خبر داده بود.

پیش از این در یازدهم بهمن‌ماه نیز خبرگزاری فارس از اعدام پنج نفر به اتهام «قاچاق مسلحانه مواد مخدر» در کرمان خبر داده بود.

سازمان عفو بین‌الملل در سال‌های اخیر با ابراز نگرانی از افزایش تعداد اعدام‌های مربوط به مواد مخدر و «اپیدمی اعدام» در ایران تاکید کرده‌است که مشکل «بغرنج» مواد مخدر در ایران را با افزایش اعدام‌ها نمی‌توان حل کرد.

اعدام شش نفر به جرم تجاوز

روز چهارشنبه دوم اسفند خبرگزاری فارس خبر داد که یک جوان ۲۳ ساله در اراک که نوجوانی ۱۵ ساله را ربوده و با او «عمل منافی عفت توأم با آزار و اذیت» انجام داده‌بود بامداد چهارشنبه در ملاء عام اعدام شده‌است.

روز ۲۹ بهمن نیز خبرگزاری ایرنا از اعدام سه نفر در انظار عمومی شهر صدرای شیراز خبر داد.

علی القاصی مهر، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس، به این خبرگزاری گفت: این سه نفر از کسانی بودند «که دو سال پیش کودک ۱۴ ساله‌ای را در شیراز ربوده و مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده بودند.»

به نوشته ایرنا، فردی دیگر نیز در روز ۲۶ بهمن در میدان گاز شیراز در ملا عام اعدام شده که جرم او «تجاوز به زنان و دختران در پوشش مسافرکشی» عنوان شده‌است.

یک روز پیش از آن نیز جوانی ۲۴ ساله به نام علی در خیابان مدنی در شرق تهران به دار آویخته شد که به نوشته خبرگزاری مهر در سال ۸۴ دو دختر را به قتل رسانده بود.

اعدام این افراد در حالی صورت می‌گیرد که روزنامه خراسان روز چهارم دی‌ماه خبر داده بود که دادگاه انقلاب مشهد، مرد ۶۰ ساله‌ای را که متهم به تجاوز به ۶۰ دختر دانش آموز مشهدی» شده بود از اتهام «افساد فی‌الارض، تبرئه کرده است.»

این روزنامه نوشته است: «این مرد ۶۰ ساله که به آزار جنسی و جسمی حدود ۶۰ دختر بچه خردسال ۶ تا ۱۰ ساله اعتراف کرده بود، پس از محاکمه در دادگاه انقلاب از اتهام افساد فی‌الارض تبرئه شد.»

ایران یکی از بالاترین آمار اعدام را در جهان دارد و بسیاری از نهادهای حقوق بشری از عدم اعتماد به درستی روند قضایی در ایران که منجر به صدور این احکام می‌شود سخن می‌گویند.
XS
SM
MD
LG