لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

احمدی‌نژاد با حکم رهبری به عضویت مجمع تشخیص نظام منصوب شد


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران.
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه ۱۳ مرداد با صدور حکمی محمود احمدی‌نژاد را به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرد.

در این حکم انتصاب که در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر جمهوری اسلامی منتشر شده خطاب به محمود احمدی‌نژاد آمده است: «با توجه به تلاش با ارزش هشت ساله جنابعالی در مسئولیت خطیر ریاست جمهوری اسلامی ایران و تجارب فراوانی که در این مورد اندوخته‌اید، شما را به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب می‌نمایم.»

دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد روز شنبه ۱۲ مرداد به پایان رسید و یک روز پس از آن حسن روحانی، به عنوان هفتمین رئیس جمهور ایران سوگند یاد کرد.

انتصاب محمود احمدی‌نژاد به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی صورت می‌گیرد که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس این مجمع از منتقدان عملکرد هشت‌ساله دولت آقای احمدی‌نژاد است.

اکبر هاشمی رفسنجانی روز چهارشنبه با انتقادی دوباره از دولت محمود احمدی‌نژاد گفت که قوه مجریه در این هشت سال ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد کشور را از دست داده است.

مجمع تشخیص مصلحت نظام که در سال ۱۳۶۶ به منظور حل اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی به وجود آمد، مسئولیت تصمیم‌گیری در سیاست‌های کلان داخلی و خارجی ایران و حل اختلاف میان قوای سه‌گانه را برعهده دارد. ریاست این نهاد از ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸ را آیت‌الله خامنه‌ای بر عهده داشت.

محمود احمدی‌نژاد با پایان دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری‌اش از قصد خود برای روی آوردن به فعالیت دانشگاهی در چارچوب دانشگاهی به نام «دانشگاه بین‌المللی ایرانیان» خبر داده است.

در همین حال خبرگزاری‌های ایران روز یک‌شنبه گزارش داده‌اند که لیست اعضای هیات موسس دانشگاه ایرانیان «به‌دلیل حضور اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی در این هیات» به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسید.

اسفندیار رحیم مشایی، از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد است و حمید بقایی، از معاونان احمدی‌نژاد بوده‌است.

محمود احمدی‌نژاد گفته بود که پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش، روز یک‌شنبه به دانشگاه ایرانیان خواهد رفت اما خبرگزاری تسنیم گزارش می‌دهد که وی از بامداد یک‌شنبه به همراه اسفندیار رحیم مشایی به ساختمان لادن، که از آن به عنوان دفتر رییس جمهور سابق یاد می‌شود، رفته است.
XS
SM
MD
LG