لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

احمدی‌نژاد: انتشار اسناد ویکی‌لیکس لطمه‌ای به روابط ایران و کشورهای منطقه نمی‌زند


محمود احمدی‌نژاد به هنگام دیدار از عربستان سعودی در اسفند ماه ۸۵
محمود احمدی‌نژاد به هنگام دیدار از عربستان سعودی در اسفند ماه ۸۵
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، در نخستین واکنش مقام‌های ایرانی به اسناد تازه فاش شده در ویکی‌لیکس، گفت که این اسناد را «دولت آمریکا منتشر کرده» و این یک «بازی اطلاعاتی و جنگ روانی» است.

آقای احمدی‌نژاد روز دوشنبه در یک نشست خبری همچنین تصریح کرد که مطالب مطرح شده در اسناد ویکی‌لیکس به روابط ایران با کشورهای منطقه لطمه‌ای نخواهد زد.

وی در این نشست خبری اظهار داشت: «کشورهای منطقه همه با هم دوست و برادریم، مطلق این شیطنت‌ها تاثیری در روابط ملت‌ها نخواهد داشت، شیطان برای خدا هیچ کاری نمی‌کند حتی آب نیز نمی‌خورد.»

وب‌سایت ویکی‌لیکس، وب‌سایتی که برای انتشار مطالب افشا شده و نشت کرده از منابع مختلف بر پا شده، بار دیگر روز یکشنبه هزاران صفحه از «اسناد محرمانه» ایالات متحده را منتشر کرد و برپایه این اسناد چند کشور عربی و از جمله عربستان سعودی از آمریکا خواسته‌اند به ایران حمله نظامی کند.

محمود احمدی‌نژاد در واکنش به این خبر گفت: «به نظر ما این اسنادی که منتشر کردند شیطنت است و برای این اسناد بهایی قائل نیستیم و فاقد ارزش حقوقی است.»

رئیس جمهور ایران با اشاره به اسناد ویکی‌لیکس افزود: «این برنامه‌ها درز پیدا نکرده، بلکه یک بحث منظم و برنامه‌ریزی شده بوده‌است. البته از نظر ما فاقد اعتبار حقوقی است.»
وی هم‌چنین اظهار داشت: «دولت آمریکا این اسناد را منتشر کرده و طی یک بازی اطلاعاتی و جنگ روانی، این اسناد منتشر شده‌است که البته فاقد ارزش حقوقی است و اثر سیاسی به آن شکل که آنها می‌خواهند، نخواهد داشت. ملت ما آگاه است و این بازی‌ها در مناسبات ما تاثیر ندارد.»

اظهارات محمود احمدی‌نژاد در باره «دوست و برادر بودن همه کشورهای منطقه با هم» در حالی بیان می‌شود که در اسناد تازه منتشر شده در ویکی‌لیکس به «توصیه‌های پیاپی» پادشاه عربستان «به ایالات متحده برای حمله به ایران جهت پایان دادن به برنامه جنگ‌افزارهای اتمی‌» اشاره شده است.

در یادداشت‌هایی که ویکی‌لیکس مدعی شده متعلق به سفارتخانه‌های آمریکا در خاورمیانه است، پادشاه عربستان به آمریکا می‌گوید: «سر مار را قطع کنید.»

«درخواست پادشاه بحرین از آمریکایی‌ها برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران، درخواست رئیس وقت سنای اردن برای بمباران ایران و درخواست امارات برای اقدام عاجل علیه ایران» از دیگر مواردی است که در اسناد دیپلماتیک ایالات متحده در سایت ویکی‌لیکس به‌چشم می‌خورد.

اظهارات رئیس جمهور ایران در مورد اینکه «دولت آمریکا این اسناد را منتشر کرده» در حالی بیان می‌شود که کاخ سفید روز یک‌شنبه در واکنش به افشای اسناد دیپلماتیک توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس این اقدام را «به شدیدترین وجه» محکوم کرد و آن را «عملی بی‌فکر و خطرناک» نامید که جان افراد را در سراسر جهان به خطر می‌اندازد.
XS
SM
MD
LG