لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

متهم کشتار در نروژ در جلسه دادگاه مدعی «دفاع از خود» شد


آندرس بریویک، تندروی دست‌راستی نروژی در جلسه دادگاه. ۱۶ آوریل ۲۰۱۲.
آندرس بریویک، تندروی دست‌راستی نروژی در جلسه دادگاه. ۱۶ آوریل ۲۰۱۲.
دادگاه آندرس بریویک، تندروی دست‌راستی نروژی که به قتل ۷۷ نفر اعتراف کرده است روز دوشنبه در اسلو آغاز به کار کرد. وی در جلسه محاکمه با دستان خود سلامی به سبک نازی داد و گفت که صلاحیت دادگاه را به رسمیت نمی شناسد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس وی در این جلسه گفت: «دادگاه نروژ را به رسمیت نمی‌شناسم زیرا شما اختیارات خود را از احزابی در نروژ دریافت کرده‌اید که حامی چند فرهنگی شدن جامعه هستند.»

وی به قاضی دادگاه گفت که «به اقدامات خود اعتراف می‌کنم اما گناهکار نیستم و این اقدامات را برای دفاع از خود انجام دادم.»

بریویک در جلسه دادگاه بدون دست‌بند حضور یافت و در جریان سخنان دادستان که ده‌ها مورد از تیراندازی‌های او به سر و بدن نوجوانان را تشریح می‌کرد چهره‌ای بدون حرکت و احساسات داشت.

پس از سخنان دادستان، آندرس بریویک به دوستی نزدیک دادستان این دادگاه با وزیر پیشین دادگستری نروژ اعتراض کرد و دادگاه را «یک دادگاه سیاسی» نامید.

آندرس بهرینگ بریویک ۳۳ ساله، بیست‌ودوم ژوئیه سال گذشته بمبی را در نزدیکی دفتر نخست‌وزیری نروژ منفجر کرد و سپس با تیراندازی به اردوی جوانان حزب کارگر در جزیره «اوتویا»، در حومه اسلو، ۷۷ نفر را به قتل رساند.

پیش از آغاز این حملات، بهرینگ بریویک «مرامنامه‌ای» ۱۵۰۰ صفحه‌ای بر روی اینترنت منتشر کرده بود و در آن خود را «یک جنگجوی صلیبی علیه اسلام» نامید.

بریویک در این «مرامنامه» مدعی شده‌است که وی «یکی از ۸۰ هسته شهادت‌طلبانه یک‌نفره» است که در سراسر اروپای غربی زندگی می‌کنند و قصد دارند تا دولت‌های اروپایی «سازشکار با اسلام» را سرنگون کنند.

بریویک به مسئولان قضایی نروژ گفته‌است که اقدامات او علیه احزاب دست چپی که ورود مهاجران به نروژ را می‌پذیرند «اقداماتی لازم برای جلوگیری از اسلامی شدن نروژ است.»

کارشناسان نروژی پس از تحقیقات اولیه اعلام کردند که وی از سلامت روانی برخوردار نیست اما پس از آزمایش‌هایی دیگر نتیجه‌ای متضاد با نتیجه اولیه توسط این کارشناسان ارائه شد.
XS
SM
MD
LG