لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۷

احتمال تروریستی بودن انفجار در مرکز شهر آنکارا


محل انفجار در مرکز شهر آنکارا. ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱.
محل انفجار در مرکز شهر آنکارا. ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱.
رئیس دادستانی شهر آنکارا گفت که انفجار روز سه‌شنبه در این شهر که بر اثر آن سه نفر کشته و ۳۴ نفر زخمی شدند، «یک حمله تروریستی بوده‌است.»

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت انفجار این بمب را که در یک خودرو کار گذاشته شده بود به عهده نگرفته‌است. با این همه احتمالا گروه مسلح حزب کارگران کردستان ترکیه (پ کا کا) که طی هفته‌های اخیر مواضع آن مورد حمله ارتش ترکیه قرار گرفته‌است از جمله مظنونان اصلی است.

در بیانیه دادستانی شهر آنکارا گفته می‌شود: «این بمب‌گذاری یک اقدام تروریستی تلقی می‌شود چون در یک نقطه شلوغ و پر رفت و آمد صورت گرفت و هدف آن حداکثر تلفات جانی و خسارات مالی بوده‌است.»

به گزارش روزنامه «وال‌استریت جورنال» در مورد جزییات فنی این انفجار گزارش‌های ضد و نقیضی منتشر شده‌است. در بیانیه دادستانی شهر آنکارا گفته می‌شود که این انفجار توسط بمب یا مواد منفجره‌ای که در یک اتومبیل کار گذاشته شده بود روی داده‌است. اما سایر مقامات شهر از قول شاهدان در محل حادثه می‌گویند که این انفجار بر اثر افتادن یک کپسول گاز شعله‌ور از پنجره یکی از ساختمان‌ها به درون یک اتومبیل که با سوخت مایع کار می‌کند، روی داده‌است.

رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در حاشیه شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت که هنوز شواهد کافی دال بر اینکه این اقدام یک حمله تروریستی بوده به دست نیامده‌است.

ادریس نعیم شاهین، وزیر کشور ترکیه، گفت خودرویی که در مرکز این حادثه قرار دارد در روز سیزدهم سپتامبر خریداری شده ولی هنوز مالکیت آن ثبت نشده بود.

روزنامه «وال استریت جورنال» می‌افزاید که تصاویر تلویزیونی از محل حادثه نشان می‌دهد که بر اثر این انفجار شمار زیادی از خودروهای پارک شده در این خیابان آتش گرفته و شیشه‌های بسیاری از ساختمان‌های محل خرد شده‌اند.

وزیر کشور ترکیه گفت که دلیل گسترش آتش‌سوزی به اتومبیل‌های دیگر این بوده که آنها از سوخت گاز مایع استفاده می‌کردند.

این انفجار در بلوار «کومرولار» در محله «چانکایا» روی داد که تعداد زیادی از ادارات دولتی و کاخ ریاست جمهوری در آنجا قرار دارند.

ادریس نعیم شاهین، وزیر کشور ترکیه، گفت که هیچیک از عابران در خیابان کشته نشده‌اند و سه نفری که جان خود را از دست داده‌اند از ساکنان ساختمان‌های اطراف هستند. هنوز دلیل مرگ این افراد دقیقا مشخص نشده‌است. حال پنج تن از زخمیان این انفجار وخیم است.

روزنامه «وال استریت جورنال» یادآوری می‌کند که نبرد مسلحانه بین نیروهای مسلح ترکیه و حزب کارگران کردستان ترکیه (پ کا کا) از سال ۱۴۸۴ آغاز شده‌است. از اواسط ماه اوت هواپیماهای جنگی ترکیه مواضع این گروه را در شمال خاک عراق هدف حملات خود قرار داده و رسانه‌های ترکیه از احتمال اجرای یک عملیات زمینی برای حمله به مواضع این گروه گزارش می‌دهند.

همزمان ایران نیز از ماه ژوئیه عملیات گسترده‌ای را علیه مواضع پژاک شاخه پ کا کا در ایران آغاز کرده‌است.

آقای اردوغان هفته پیش به خبرنگاران گفت که ترکیه ممکن است درحملات خود علیه پ کا کا با ایران همکاری کند و او در حاشیه اجلاس مجلس عمومی سازمان ملل متحد با محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

روز دوشنبه «جنبش آزادی کرستان» که از تشکل‌های سیاسی هم‌سو با پ کا کا است در بیانیه‌ای دولت ترکیه را متهم کرد که در راستای سیاست «نابودی» اقلیت کرد این کشور حرکت می‌کند. حدود ۱۸ درصد از جمعیت ترکیه کردتبار هستند و اکثریت آنها خواستار حقوق و آزادی‌های سیاسی و فرهنگی بیشتر برای این اقلیت قومی‌اند ولی این لزوما به این معنا نیست که اکثریت آنها از گروه پ کا کا حمایت می‌کنند.

روزنامه «وال استریت جورنال» یادآوری می‌کند که حزب کارگران کردستان ترکیه در گذشته از روش‌های خشونت‌بار علیه غیرنظامیان استفاده کرده‌است ولی در سالهای اخیر اکثر حملات این گروه متوجه نیروهای انتظامی و ارتش ترکیه بوده‌است. در عین حال یک گروه کوچک و منشعب از پ کا کا که خود را «شاهین آزادی کردستان» می‌نامد، تهدید کرده که به اهداف غیرنظامی حمله خواهد کرد.

برخی از کارشناسان که از روش برخورد دولت ترکیه انتقاد می‌کنند هشدار می‌دهند که عملیات نظامی گسترده علیه مواضع پ کا کا در شمال عراق به احتمال زیاد مانند موارد مشابه در گذشته نخواهد توانست پ کا کا را ریشه‌کن کند ولی هواداران پ کا کا را تشویق خواهد کرد که جنگ را به شهرها و مناطق توریستی ترکیه بکشانند.

صدها هزار نفر از کردتباران ترکیه که بر اثر تداوم درگیری‌های مسلحانه بین پ کا کا و ارتش در سالهای دهه ۱۹۹۰ از روستاها و شهرهای خود کوچ کرده‌اند اکنون در استانبول، آنکارا و شهرهای دیگر ترکیه سکونت دارند.
XS
SM
MD
LG