لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

آسوشیتدپرس: آمریکا نیروهای سکولار سوری را در اردن آموزش می‌دهد


خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که چندین ماه است که ایالات متحده آمریکا با هدف تقویت نیروهای مخالف رژیم بشار اسد، در کشور اردن به آموزش مبارزان سکولار سوری مشغول بوده است. به گفته مقام‌های رسمی وزارت خارجه آمریکا، این کشور در همین حال کماکان به حمایت از عناصر میانه‌روی اپوزیسیون ناهمگون سوریه نیز ادامه داده و برای «پایان دادن به دیکتاتوری چهل ساله خاندان اسد،» با پشتیبانی از مخالفان رژیم او «هر آنچه در توان دارد را به کار خواهد بست.»
به ظاهر ابعاد جدیدی از کمک‌های آمریکا به مبارزان سوری مشخص شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، آموزش نیروهای مخالف بشار اسد از سال گذشته تا کنون در مقری سری انجام شده و بیشتر بر آماده‌سازی نیروهای سُنی و عشایر سوری تمرکز یافته است، نیروهایی که پیش از این در ارتش سوریه خدمت می‌کردند. مقام‌های آمریکایی تأکید می‌کنند که نیروهای تحت آموزش در اردن «ارتش آزاد سوریه» را شامل نمی‌شوند.

بر این اساس ایالات متحده و دیگر کشورها نگران نقش روزافزون گروه‌های شبه نظامی تندرو در رده‌های عملیاتی شورشیان بوده‌اند که برخی از آنها با گروه تروریستی القاعده نیز ارتباط دارند.

با این وجود، جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده، آموزش شورشیان سوری توسط آمریکا را رد کرده و تصریح می‌کند: «اجازه بدهید شفاف بگویم، ارتش ایالات متحده مخالفان سوری را آموزش نمی‌دهد، البته در زمینه تعلیم نیروها، همکاری‌های تنگاتنگی با هم‌پیمانان اردنی خود داشته‌ایم، اما هیچ عنصری از ارتش ایالات متحده در آموزش گروه‌های اپوزیسیون سوری دخالت نداشته است.»

این مقام پنتاگون در عین حال توضیح بیشتری درباره نوع عملیات مشترک با ارتش اردن ارائه نداده و تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که کشورش با همکاری طرف اردنی در پاره‌ای از برنامه‌ریزی‌های مشترک مربوط به نیروهای سوری شرکت دارد: «اما این برنامه با آموزش مخالفان سوری به دست ارتش آمریکا تفاوت دارد.»

مقام‌های رسمی که در گزارش آسوشیتدپرس به نام آنها اشاره‌ای نشده در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفته‌اند که عملیات فوق «توسط دستگاه اطلاعاتی ایالات متحده» انجام می‌شود. اگرچه، مسئولان دولتی در واشنگتن تأکید می‌کنند که آمریکا «در این مرحله تنها به ارائه کمک‌های غیرجنگی اکتفا کرده است.» سیاستی که به رغم خواست فزاینده قانونگذاران کنگره ایالات متحده بوده که تا کنون با مخالفت دولت باراک اوباما مواجه شده است.

در همین حال مقام‌های یاد شده اذعان کرده‌اند که دیگر کشورها، از قبیل بریتانیا و فرانسه، نیز در این اقدام‌ها شرکت داشته‌اند. اگرچه، با گذشت دو سال از آغاز جنگ داخلی در سوریه و کشته شدن بیش از ۷۰ هزار نفر، هنوز مشخص نیست که آیا دولت‌های غربی هیچ گونه کمک تجهیزاتی یا نظامی در اختیار مخالفان سوری قرار داده‌اند یا خیر.

مقام‌های رسمی آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن حاضر به مصاحبه با آسوشیتدپرس شده‌اند، می گویند اجازه ندارند درباره برنامه‌های جاری به طور عمومی اظهار نظر کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه با اشاره به موضع رسمی دولت آمریکا می‌نویسد: تا به امروز موضع کابینه اوباما پیرامون نوع آموزش‌های نظامی ارائه شده به نیروهای سوری مبهم و غیرشفاف بوده است. با این وجود، دولت کنونی ایالات متحده همواره تأکید کرده که «به منظور تسریع سقوط حاکمیت چهل ساله خاندان اسد در سوریه، هرآنچه در توان دارد را-به استثنای ارسال جنگ افزار برای مبارزان سوری یا دست زدن به عملیات نظامی یک‌جانبه- به کار خواهد بست.»

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه، پنج فروردین، از «ارسال برخی کمک‌های غیر نظامی و تدارکاتی» ایالات متحده برای شورشیان سوری خبر داد، نیروهایی که در برابر رژیمی ایستاده‌اند که در استفاده از نیروی نظامی علیه آنها هیچ تردیدی به خود راه نداده است: «چیزی که ما همچنان برای پایان دادن به آن به فعالیت‌های خود ادامه خواهیم داد.»

هم‌اینک مشخص نیست که کمک‌های ایالات متحده به مخالفان سوری تا کنون چه تأثیری در میدان نبرد میان این نیروها و ارتش بشاراسد داشته است. جنگی که در این مقطع زمانی به باتلاقی تبدیل شده که در آن از یک سو رژیم بشار اسد توانایی سرکوب شورش را نداشته و از سوی دیگر اپوزیسیون سوریه نیز فاقد قدرت واردکردن ضربه‌ای کاری به استیلای دولت بر دمشق و بخش اعظم کشور بوده است.

به دلیل آنچه «ملاح‍ظات امنیتی» خوانده شده، اطلاعات چندانی از شیوه آموزش نیروهای سوری به دست نظامیان آمریکایی منتشر نشده است، اما مقام‌های آمریکایی تأیید کرده‌اند که برخی از سوری‌های تحت آموزش توسط ایالات متحده به تعلیم و آماده‌سازی هم‌وطنان خود می‌پردازند.

گزارش آسوشیتدپرس در ادامه خاطرنشان می‌کند که مسئولان «پنتاگون» داشتن هرگونه نقشی در آموزش نیروهای سوری توسط این وزارتخانه را رد کرده‌اند، و سازمان «سیا» نیز از پاسخگویی در این زمینه خودداری کرده است.

سازمان سیا در ماه‌های اخیر، با همکاری دولت‌های عربی و ترکیه حجم کمک‌های نظامی به مخالفان سوری را به میزان چشمگیری افزایش داده است. بنابر اظهار مقام‌های رسمی در چند کشور و تأیید فرماندهان شورشیان سوری، ارسال کمک‌های یادشده به شکل محموله‌های هوایی از طریق هواپیماهای اردن، عربستان سعودی و قطر، از یک سال پیش آغاز شده و تا کنون «بیش از ۱۶۰ پرواز باری نظامی در فرودگاه‌های ترکیه و اردن» فرود آمده است.

به رغم این اقدام‌ها، به علاوه ماه‌ها پشتیبانی ایالات متحده و دیگر کشورها برای شکل‌گیری جنبشی سیاسی و منسجم در مقابل رژیم اسد در سوریه، اپوزیسیون سوری همچنان ازهم‌گسسته است و می‌کوشد مردم را با یک دیدگاه مشترک برای سوریه بعد از اسد بسیج کند. اما ائتلاف مخالفان سوری تا کنون در بُعد داخلی گرفتار درگیری‌هایی سیاسی درونی و در بُعد خارجی با کاستی‌های نظامی در برابر زرادخانه تانک‌ها، جت‌های جنگنده و موشک‌های اسکاد رژیم بشار اسد روبه‌رو بوده است.
XS
SM
MD
LG