لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

بهمنی: توانمان نرسید تورم را کاهش دهیم


محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران.
محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران.
محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، روز یک‌شنبه ۵ خرداد در مورد گرانی‌ها در ایران گفت که: «تورم سی و نیم درصدی بسیار بالاست اما چه کنیم، سعی کردیم آن را کاهش دهیم ولی توانمان در همین حد اجازه داد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی که در همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی سخن می‌گفت در ادامه سخنانش بخشی از افزایش قیمت‌ها را ناشی از گران‌فروشی «عده‌ای که با توجه به دو نرخه بودن ارز کالاهای خود را گران‌تر می‌فروشند» دانست.

بانک مرکزی و مرکز آمار ایران هریک نرخ تورم در ایران را با معیارهای مختلفی محاسبه می‌کنند؛ مرکز آمار ایران فروردین‌ماه سال جاری میانگین تورم را «۳۱٫۵ درصد» اعلام کرده بود.

به گزارش مهر، محمود بهمنی روز یک‌شنبه در بخش دیگری از سخنان خود به پیش‌بینی‌های موجود در جامعه در مورد ادامه روند گرانی اشاره کرده و گفت که «براساس محاسبات بانک مرکزی انتظارات تورمی ۱۴٫۵ درصد در جامعه است.»

رئیس کل بانک مرکزی ۲۷ اسفندماه گفته‌بود که «فضای اقتصاد ایران در دو سال اخیر بیش از همیشه دستخوش نااطمینانی، ریسک‌های غیرقابل پوشش و در نتیجه انتظارات تورمی بوده است.»

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، اردیبهشت‌ماه، در گزارشی تازه وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی را «نامطلوب» ارزیابی کرده و پیش‌بینی کرده است که نرخ تورم در سال ۱۳۹۲ به ۳۲ درصد برسد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بهمن‌ماه ۱۳۹۱ اعلام کرده بود که ایران به بدترین وضع تورمی خود در ۱۷ سال اخیر رسیده و افزود که ایران بالاترین نرخ تورم را در خاورمیانه و رتبه ششم را در جهان دارد.

وضعیت نقدینگی و بدهی‌های خارجی

رئیس کل بانک مرکزی روز یک‌شنبه با اشاره به نقدینگی پایان سال گذشته که به گفته او به ۳۰٫۸ درصد رسید، گفت: «برآوردها و پیش بینی‌های ما نقدینگی را ۴۰ درصد نشان می‌داد اما با تمهیدات اندیشیده شده نقدینگی در پایان سال گذشته کمتر بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارش ۲۰ اردیبهشت‌ماه خود نوشته بود که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نرخ رشد نقدینگی «بیش از ۳۰ درصد» باشد.

رئیس کل بانک مرکزی، در ادامه سخنانش در همایش روز یک‌شنبه بدهی خارجی ایران در پایان سال ۹۰ را بالغ بر ۱۷٫۳ میلیارد دلار و در پایان ۹۱، ۷٫۲ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: «حدود ۱۰ میلیارد دلار از منابع به پرداخت بدهی‌ها اختصاص یافته است.»

بانک مرکزی جمهوری اسلامی، اردیبهشت‌ماه سال ۹۰ میزان بدهی خارجی ایران را ۲۲ میلیارد و ۷۵ میلیون دلار اعلام کرده‌بود.
XS
SM
MD
LG