لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

اتحادیه اروپا خواستار آزادی هفت رهبر بهایی در ایران شد


کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه از خبر دوبرابر شدن طول مدت حکم زندان برای هفت رهبر بهاییان ایران ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی آنها شد.

در همین حال هنوز هیچ مقام رسمی در قوه قضاییه جمهوری اسلامی اظهار نظری درباره حکم دقیق رهبران بهاییان نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم اشتون در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «من از شنیدن این‌که حکم اولیه ۲۰ سال زندان برای هفت رهبر پیشین بهایی ممکن است مجدداً تأیید شده‌ باشد نگران هستم.»

وی افزود: «از مقام‌های ایرانی می‌خواهم تا هفت رهبر بهایی که از قرار معلوم انگیزه صدور این احکام برای آنها به خاطر تعلق داشتن‌شان به یک اقلیت مذهبی است را بی‌درنگ آزاد کرده و به آزار اقلیت‌های مذهبی در ایران پایان دهد.»

هفت رهبر جامعه بهاییان ایران که از دو سال و نیم پیش در زندان به سر می‌برند، ابتدا در دادگاه بدوی به بیست سال زندان محکوم شدند، اما دادگاه تجدید نظر با حذف اتهاماتی چون جاسوسی و همکاری با دولت اسرائیل، این حکم را به ده سال تقلیل داد.

اما سازمان عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که قوه قضاییه ایران با تغییر حکم دادگاه تجدید نظر برای این هفت تن، حکم اولیه بیست سال زندان را برای آنها تایید کرده ‌است.

فريبا کمال‌آبادی، جمال‌الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، مهوش ثابت، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم، هفت تن از رهبران جامعه بهايی ايران هستند که از حدود دو سال و نيم پيش در زندان به سر می‌برند.
کاترین اشتون روز جمعه در بیانیه خود در این باره افزود: «از مقام‌های ایرانی می‌خواهم تا وضعیت قضایی این هفت نفر را مشخص کنند.»

وی در ادامه گفت: «باید به این افراد و وکلای آنها دسترسی لازم به تمامی مدارک مربوط به پرونده‌شان داده شود.»

روز پنج‌شنبه، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز از افزایش حکم زندان رهبران بهایی ایران به ۲۰ سال «عمیقاً» ابراز تاسف کرده و آن را محکوم کرد.

مارک تونر این اقدام را «بی‌سابقه» دانسته و آن را «به مثابه نقض کنوانسیون حقوق مدنی و سیاسی» ارزیابی کرده ‌است.

در همین زمینه، سازمان عفو بین‌الملل نیز تأیید حکم بیست سال زندان برای رهبران بهایی را اقدامی «ظالمانه» خوانده ‌است.

مالکوم اسمارت، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، گفته ‌است: «بار دیگر، مقامات ایران در نظام قضایی خود دست می‌برند تا اعضای یک اقلیت دینی را مورد تعقیب قرار دهند.»

وی هم‌چنین افزایش حکم زندان این رهبران بهایی را اقدامی «کینه‌جویانه» علیه اقلیت بهایی دانسته است.

بهاییان در جمهوری اسلامی ایران از حق تحصیل در مقاطع بالا و استخدام در دستگاه‌های دولتی محرومند، و دین آنها از سوی دولت ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود.

به باور بهاییان، بهاءالله که در سال ۱۸۱۷ متولد شده آخرین پیامبر فرستاده خداست و پیروان بهاییت به یگانگی روحانی همه ادیان و انسان‌ها باور دارند.

به گفته رهبران بهایی، هم‌اینک ۴۷ نفر از پیروان این دین در ایران «تنها به خاطر باور به بهاییت» در حبس به‌سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG