لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۴

ابتلای ۲۵۶ نفر به وبا در ایران تایید شد


محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران، روز دوشنبه، هفتم بهمن، ابتلای ۲۵۶ نفر در کشور به بیماری وبا را تأیید کرد. به گفته این مقام، بیشتر مبتلایان به وبا را «اتباع خارجی» تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، وی که در کنگره بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران در تهران سخن می‌گفت، افزود: «امسال ۲۴۳ هزار و ۶۴ نمونه مشکوک به آزمایشگاه‌های تشخیص وبای کشور ارسال شد که از این تعداد ۲۵۶ مورد قطعی» ابتلا به وبا تایید شد.

محمود نبوی همجواری ایران با کشورهایی که درصد بالایی از ابتلا به وبا در آنها وجود دارد و علاوه بر آن عدم دسترسی کامل به آب آشامیدنی سالم در برخی مناطق ایران را از جمله عوامل مهم بروز وبا در ایران عنوان کرد.

وی اظهار داشت: «همچنین عدم رعایت بهداشت فردی و ضعف و فقدان سیستم‌های دفع و تصفیه فاضلاب هم از عوامل دیگر ایجاد این بیماری به شمار می‌آید.»

آقای نبوی افزود که بر اساس بررسی‌های سال ۹۲ «اتباع خارجی ۸۳ درصد و اتباع ایرانی نیز ۱۷ درصد موارد ابتلا به وبا در کشور را تشکیل می‌دهند».

این مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: «مردان حدود ۹۱ درصد و زنان کمتر از ۱۰ درصد مبتلایان به وبا در سال ۹۲ کشور را تشکیل می‌دهند.»

وی با بیان این که ۷۴٫۵ درصد مبتلایان در روستاها و ۲۵٫۵ درصد نیز در شهرها زندگی می‌کنند گفت: «کودکان فقط چهار درصد مبتلایان را تشکیل می‌دهند.»

پیش از این روز هفتم مهرماه محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از افزایش شمار مبتلایان به بیماری وبا در ایران به ۱۷۴ نفر خبر داده و افزوده‌ بود که شش تن نیز که همگی از اتباع خارجی ساکن ایران بودند بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به مشاهده وبا در ۱۰ استان کشور، علت شیوع این بیماری را «ورود اتباع خارجی، به ویژه از مرزهای شرقی کشور» دانست.

وزارت بهداشت ایران روز ۳۱ شهریورماه شمار مبتلایان به این بیماری را ۱۷۰ نفر و تعداد قربانیان این بیماری را سه تن گزارش کرده و افزوده بود که از میان مبتلایان به این بیماری، «۱۴۴ نفر تبعه افغانستان، یک نفر پاکستانی و ۲۵ نفر ایرانی» هستند.

محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، نیز در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم، چاپ اول مهرماه، از شناسایی دو تن مبتلا به این بیماری در شهر تهران و یک تن نیز در شهر کرج خبر داده‌ بود.

بیماری وبا به طور عمده از طریق مصرف آب و سبزیجات آلوده منتقل می‌شود و اسهال شدید، درد شکم، دل‌پیچه و تب از جمله علائم آن است.

یک متخصص بیماری‌های عفونی پیشتر به روزنامه جام‌جم گفته بود که اگر این بیماری دیر تشخیص داده شود و فرد مبتلا به سرعت به مراکز درمانی انتقال داده نشود، بیمار مبتلا به وبا ظرف «۱۶ ساعت» فوت خواهد شد.
XS
SM
MD
LG