لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

۵۲۸ نفر از هواداران مرسی به اعدام محکوم شدند


اعضای اخوان‌المسلمین در زندانی در قاهره.
اعضای اخوان‌المسلمین در زندانی در قاهره.
دادگاهی در مصر روز دوشنبه چهارم فروردین با صدور حکم اعدام برای ۵۲۸ نفر از هواداران محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده این کشور، این احکام را برای تایید نهایی برای مفتی اعظم مصر، ارسال کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز این افراد به اتهام حمله به مرکز پلیس و کشتن یک افسر پلیس در استان مِنیا محکوم شده‌اند؛ به نقل از منابع قضایی، ۱۶ نفر از متهمان این پرونده، تبرئه شده‌اند.

منابع قضایی گفته‌اند که از میان محکومان، تنها ۱۴۷ نفر دستگیر و به صورت حضوری محاکمه شده‌اند و حکم دیگر متهمان، به صورت غیابی صادر شده‌است.

رسیدگی به این پرونده قضایی از روز جمعه آغاز شده بود. دادستانی محکومان را به حمله به مرکز پلیس شهر مطای در استان منیا، به آتش کشیدن این مرکز، کشتن یکی از افسران و اقدام برای قتل دو افسر دیگر، متهم کرده‌است.

شماری از مسئولان محلی پیشین استان منیا و همچنین شماری از اعضای سابق پارلمان مصر که عضو گروه اخوان‌المسلمین‌اند، از جمله متهمان این پرونده هستند.

شاهدان عینی می‌گویند که پس از انتشار خبر صدور حکم اعدام، بستگان محکومان که روبروی دادگاه تجمع کرده بودند، آغاز به اعتراض و فریاد کردند.

ارتش و پلیس مصر ۲۳ مرداد گذشته، در جریان پایان دادن به تحصن صدها نفر از هواداران مرسی در میدان رابعه عدویه در شرق قاهره، صدها نفر از آن‌ها را کشت. در جریان پایان دادن به تحصن دیگری اعضا و هواداران اخوان‌المسلمین روبروی دانشگاه قاهره نیز شماری کشته شدند. در این میان، هشت تن از نیروهای پلیس نیز جان باختند.

چند روز پیش از برکناری مرسی از مقام ریاست جمهوری، تحصن هواداران او آغاز شده بود.

محمد مرسی از سیاستمداران اسلام‌گرای مصر است که حدود هفت ماه پیش پس از چند روز تظاهرات صدها هزار نفر از مخالفانش با خواست استعفای او، توسط ارتش از مقام ریاست جمهوری برکنار شد.

مرسی که نخستین رئیس جمهوری مصر است که پس از انقلاب سه سال پیش این کشور از راه انتخابات آزاد به قدرت رسیده بود، تنها یک سال در سمت خود باقی ماند.

منابع قضایی مصری می‌گویند که بررسی پرونده‌ای مشابه متعلق به شهر عدوه یکی دیگر از شهرهای استان المنیا، سه‌شنبه آغاز خواهد شد. محمد بدیع رهبر گروه اخوان المسلمین و ۶۸۲ تن از هواداران این گروه، متهمان این پرونده هستند.

دولت موقت مصر پس از قرار گرفتن مدیریت امنیتی استان دَقَهلیه در معرض حمله، در آذرماه گذشته، اخوان المسلمین را گروهی تروریستی اعلام کرد.

اخوان المسلمین هرگونه دست داشتن در این خشونت را رد و بر ادامه «اعتراض‌های مسالمت‌آمیز» خود، تاکید می‌کند.
XS
SM
MD
LG