لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

پلیس تایلند: بمب‌گذار «ایرانی» چهار نفر را در بانکوک زخمی کرد


محل انفجار نارنجک در بانکوک تایلند. ۱۴ فوریه ۲۰۱۲.
محل انفجار نارنجک در بانکوک تایلند. ۱۴ فوریه ۲۰۱۲.
روز سه‌شنبه فردی در بانکوک، پایتخت تایلند، باعث انفجار چند نارنجک شد که بر اثر آن فرد مذکور دو پای خود را از دست داد و چهار شهروند دیگر را نیز زخمی کرد. پلیس تایلند ملیت صاحب نارنجک‌ها را «ایرانی» عنوان می‌کند.

بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس تایلند می‌گوید که مأموران پلیس در محل یکی از انفجارها، گذرنامه‌ای با نام «سعید مرادی» متعلق به یک «شهروند ایرانی» پیدا کرده‌اند و پلیس تایلند به این خاطر فردی با مشخصات ذکر شده را مسئول این حادثه معرفی می‌کند.

پلیس تایلند هم‌چنین می‌گوید که سه‌شنبه شب «یک شهروند دیگر ایرانی» را در فرودگاه بین‌المللی بانکوک برای بازجویی در مورد انفجارهای یادشده بازداشت کرده‌است اما مشخص نیست که آیا وی با این انفجارها ارتباطی داشته‌است یا خیر.

پانسیری پراپاوات، از مقام‌های پلیس بانکوک، می‌گوید که روز سه‌شنبه انفجاری که ممکن است سانحه‌ای اتفاقی بوده‌باشد در خانه فرد نام‌برده در محله «اِکامای«در مرکز بانکوک رخ داد و باعث تخریب بخشی از سقف خانه شد و بر اثر این انفجار دو فرد خارجی نیز به سرعت از خانه خارج شدند.

به گفته این افسر پلیس تایلند فردی که وی از او با نام «مرادی» یاد می‌کند نیز در حالی که زخمی شده‌بود از این خانه خارج شده و «سعی کرد تاکسی بگیرد.»

پانسیری پراپاوات افزود: «از آنجا که بدن او خونین بود تاکسی از سوار کردن او خودداری کرد و وی پس از آن ماده منفجره‌ای را به سوی تاکسی پرتاب کرد و دوید.»

فرد زخمی در پیاده‌روی بانکوک.
فرد زخمی در پیاده‌روی بانکوک.
این افسر پلیس در ادامه گفت: «پس از آن، پلیس که به محل فراخوانده شده‌بود سعی کرد مرادی را دستگیر کند اما او برای دفاع از خود نارنجکی را به زمین انداخت ولی این نارنجک ظاهراً به سوی خود او برگشته و پس از انفجار، دو پای او را از جا کند.»

عکس‌های منتشر شده نشان می‌دهد که این فرد در حال خونریزی در پیاده‌رویی پوشیده از خرده‌شیشه در نزدیکی یک دبستان افتاده‌است؛ گزارش‌ها حاکی است هیچ‌یک از کودکان حاضر در این مدرسه آسیب ندیده‌اند.

پانسیری پراپاوات به خبرنگاران گفت که پلیس در جریان بازرسی از یک کیف سیاه‌رنگ در نزدیکی محل حادثه در این کیف «پول ایرانی، دلار آمریکایی و پول تایلندی پیدا کرده‌است.»

یکی دیگر از افسران پلیس تایلند به نام وینای تونگ‌سونگ، به رویترز گفت که پلیس این کشور شامگاه سه‌شنبه «یک فرد ایرانی دیگر» را که قصد سفر به مالزی داشت در فرودگاه بین‌المللی بانکوک دستگیر کرد و بازجویی‌ها از این فرد مظنون ادامه دارد.

مقامات پلیس تایلند می‌گویند هنوز هدف فرد یا افراد مظنون از تهیه این نارنجک‌ها مشخص نیست.

ماه گذشته یک مرد لبنانی-سوئدی که گفته شده با «حزب‌الله لبنان مرتبط بوده» توسط پلیس تایلند بازداشت شد و پس از بازجویی، مأموران پلیس را به انباری حاوی چهار هزار کیلوگرم کود اوره و چندین گالن نیترات آمونیوم راهنمایی کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش می‌دهد که اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل که خود روز یک‌شنبه در سفری به بانکوک رفته‌بود روز سه‌شنبه ایران را متهم به دست داشتن در انفجارهای بانکوک کرده‌است.

اهود باراک که در دیداری رسمی از سنگاپور سخن می‌گفت روز سه‌شنبه گفت: «اقدام به حمله در بانکوک بار دیگر ثابت می‌کند که ایران و همدستانش به اعمال تروریستی خود ادامه می‌دهند و آخرین حملات نمونه‌ای از این روند است.»

مقام‌های ایرانی تا این لحظه هنوز به این اتهامات تازه واکنشی نشان نداده‌اند.

روز دوشنبه دیپلمات‌های اسرائیلی در هند و گرجستان هدف بمب‌گذاری قرار گرفتند. در حالی که نخست‌وزیر اسرائیل ایران را متهم به دست داشتن در این حملات کرده، تهران هرگونه نقشی در این بمب‌گذاری‌ها را رد کرده‌است.
XS
SM
MD
LG