لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

آلمان و برزیل پیش‌نویس قطعنامه مقابله با شنود را به سازمان ملل بردند


مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک.
پس از افشای پیاپی موارد شنود آمریکا در سطح جهانی، آلمان و برزیل روز جمعه، دهم آبان، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به یک کمیته مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرده و در آن خواستار پایان یافتن این‌ گونه اقدام‌ها شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پیش‌نویس این قطعنامه درخواست شده تا برای پایان دادن به «نظارت بیش از حد الکترونیکی، جمع‌آوری داده‌ها و دیگر جنبه‌های نقض فاحش حریم خصوصی» گام‌هایی برداشته شود.

پیش‌نویس این قطعنامه که توسط آلمان و برزیل منتشر شده در این رابطه به کشور خاصی اشاره نمی‌کند، اما دیپلمات‌های سازمان ملل به رویترز گفتند که اشاره آن، به وضوح، به شنودهای ایالات متحده است.

شنودهای ایالات متحده که در پی افشای اسنادی از سوی ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، برملا شده به نوشته نشریه‌های مهم اروپایی مکالمات میلیون‌ها شهروند اروپایی ازجمله ۳۵ تن از رهبران جهان را نیز دربر می‌گیرد که در آن میان نام آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، نیز به‌ چشم می‌خورد.

چندی پیش نیز یک برنامه خبری در برزیل گزارش داده بود که آژانس امنیت ملی آمریکا به جاسوسی و کسب اطلاعات از ای‌میل‌ها، مکالمات تلفنی و پیامک‌های دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل، و انریکه پینیا نی‌یتو، رئیس جمهوری مکزیک، پرداخته است.

پیش‌نویس تهیه‌شده توسط آلمان و برزیل از مجمع عمومی سازمان ملل که ۱۹۳ کشور عضو آن هستند می‌خواهد تا اعلام کنند «نسبت به نقض حقوق بشر و سوءاستفاده‌هایی که ممکن است از هرگونه نظارت بر ارتباطات، ازجمله نظارت بر ارتباطات برون‌مرزی، به‌ وجود آید عمیقاً‌ نگران هستند.»

پیش‌نویس این قطعنامه همچنین از کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهد تا «اقداماتی را برای خاتمه دادن به نقض این حقوق انجام دهند و شرایطی را به‌ وجود آورند که از این تخلفات پیشگیری شود.»

در این متن آمده که از جمله باید سعی شود که قوانین ملی کشورها با تعهدات بین‌المللی آنها که تحت قوانین حقوق بشری بین‌المللی امضا شده تطابق پیدا کند.

پیش‌نویس این قطعنامه قرار است اواخر ماه جاری میلادی در کمیته مربوطه به رأی گذاشته شود و سپس طی ماه آینده در مورد آن در مجمع عمومی نیز رأی‌گیری شود.

چندین دیپلمات در گفت‌وگو با رویترز از بخت بسیار بالای این پیش‌نویس برای تصویب و تبدیل شدن به قطعنامه خبر دادند.

برخلاف قطعنامه‌های مصوب در شورای امنیت، قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل الزام‌آور نیستند، اما حمایت گسترده بین‌المللی از قطعنامه‌های مجمع عمومی می‌تواند وزنه اخلاقی و سیاسی قابل توجهی به آن بدهد.

ژنرال کیث الکساندر، مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا، روز هفتم آبان در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان ایالات متحده، از عملکرد سازمان تحت امرش دفاع کرد و گفت شماری از اقدامات تروریستی به خاطر همین شنودها خنثی شده است.

کاخ سفید در حال حاضر در این رابطه دستور بازنگری در نحوه عملکرد سازمان‌های اطلاعاتی این کشور را صادر کرده است.
XS
SM
MD
LG