لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

یونان می‌گوید از تحریم نفت ایران پشتیبانی خواهد کرد


منابع دولتی یونان می‌گویند در صورتی که اتحادیه اروپا در نشست ماه جاری خود تصمیم به تحریم نفت ایران بگیرد یونان هم این تحریم را به اجرا خواهد گذاشت.

این تصمیم یونان در حالی است که این کشور به‌ طور فزاینده‌ای به واردات نفت از ایران وابسته شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یونان به خاطر مقروض بودن شدید دولتش با مشکلات مالی روبه‌رو است و ایران با وجود وضعیت بحرانی مالی در یونان هم‌چنان آماده افزایش صادرات نفت به این کشور ‌است.

ایالات متحده از مدت‌ها پیش نفت ایران را تحریم کرده‌ است و در پی کشمکش‌های هسته‌ای با تهران، وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا نیز گفته‌اند در نشست سی‌ام ژانویه جاری بررسی مسئله توقف واردات نفت از ایران را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه گزارش داد که یک منبع دولتی یونان که نامش در این گزارش ذکر نشده در این باره گفته‌ است: «اگر اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد این تحریم را اعمال کند یونان هم به آنها ملحق می‌شود.»

یکی از مقام‌های وزارت انرژی یونان نیز به رویترز گفته ‌است: «اگر تحریم‌ها اعمال شود ما برای تأمین مواد لازم و جلوگیری از نوسانات در بازار نفت راه‌های دیگری را دنبال خواهیم کرد.»

نگرانی‌ها از عدم توانایی آتن در پرداخت بدهی‌های خود باعث روگردانی تاجران نفتی از بازار یونان شده و بانک‌ها نیز از تأمین مالی خرید‌های آتن خودداری می‌کنند.

این امر باعث شده تا خرید نفت یونان از روسیه، آذربایجان و قزاقستان متوقف شود؛ ولی یونان در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۱ با خرید ۱۱۱ هزار بشکه نفت در روز از ایران، ۳۵ درصد از نیاز نفتی خود را از ایران تأمین کرده‌ است.

یونان از نظر مالی هم‌اینک به کمک‌های دریافتی از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول وابسته‌ است و در همین حال واشینگتن و بروکسل به تازگی بر فشارهای خود به آتن برای محدود کردن تجارت با تهران افزوده‌اند.

آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه، هم روز سه‌شنبه خواستار تحریم بیشتر ایران شده و از کشورهای اتحادیه اروپا خواست راه آمریکا را در پیش گرفته و دارایی‌های بانک مرکزی را محدود کنند و نفت ایران را هم در فهرست تحریم‌ها قرار دهند.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه گفت که «عصبیت ایران» و تهدیدهایی که نسبت به اقدام احتمالی برای بستن تنگه هرمز مطرح می‌کند، نشان می‌دهد فشارهای بین‌المللی و جهانی نتیجه داده و گزندگی تحریم‌ها علیه ایران آغاز شده ‌است.
XS
SM
MD
LG