لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

ایرانی بی سروصدایی که هوشمندی را به تلفن‌های همراه افزود


حسین یاسایی (Hossein Yassaie)، مدیرعامل شرکت «ایمجینیشن تکنولوجیز» (Imagination Technologies)
حسین یاسایی (Hossein Yassaie)، مدیرعامل شرکت «ایمجینیشن تکنولوجیز» (Imagination Technologies)
میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بدون آنکه خبر داشته باشند هر روز از فناوری‌هایی استفاده می‌کنند که طراح و خالق آن حسین یاسایی، یک ایرانی مقیم لندن است. نام وی و شرکت تحت مدیریت وی «ایمجینیشن تکنولوجیز» را هیچگاه روی وسایل ارتباطی جدید، روی تابلوهای تبلیغاتی و یا در کنار نام‌های معروفی مثل اپل و گوگل نمی‌بینیم.

چهره حسین یاسایی همچون سایر نام‌آوران عرصه فناوری ارتباطی مثلا مارک زاکربرگ بنیان‌گذار فیس‌بوک و یا استیو جابز از موسسان و مدیران اپل شناخته شده نیست. با این همه هر کسی که از تلفن‌های آی‌فون و یا انواع دیگر همراه‌های هوشمند استفاده می‌کند به این ایرانی پنجاه و پنج ساله مدیون است.

در گزارش تازه‌ای از روزنامه بریتانیایی «دیلی‌میل» آمده‌است که بخش اعظم فناوری‌های پیچیده‌ای که اکثر تلفن‌های هوشمند از آن استفاده می‌کنند، از گرافیک آن گرفته تا سیستم عامل، همه محصول شرکتی هستند که حسین یاسایی آن را مدیریت می‌کند. خود او می‌گوید: «در حقیقت ما عنصر هوشمندی را به این تلفن‌های همراه می‌دهیم. قبل از نوآوری و فناوری‌های محصول شرکت ما هیچ تلفن هوشمندی وجود نداشت.»

او وقتی کار برای این شرکت را شروع کرد که در آن زمان این شرکت «ویدئو لوجیک» نام داشت، و با حدود ۴۰ کارمند برخی از فناوری‌های به‌کاررفته در سیستم «ام‌اس داس» مایکروسافت را تولید می‌کرد، ولی پس از حدود ۲۰ سال شرکت تحت مدیریت وی در دوازده کشور مختلف جهان بیش از هزار و ۱۰۰ کارمند دارد.

مشتریان این شرکت نام‌های بزرگ عرصه فناوری ارتباطی مثل اپل، گوگل، مایکروسافت، سامسونگ، اینتل، سونی و ال‌جی هستند. فهرست مشتریان این شرکت آن‌قدر گسترده‌است که آقای یاسایی برای پرهیز از رنجاندن رقبای آنها ترجیح می‌دهد که از همه آنها اسم نبرد.

حسین یاسایی متولد و بزرگ شده ایران است. اولین تماس او با فناوری در چهار سالگی صورت گرفت. وی می‌گوید: «یادم هست که در چهارسالگی برای سردرآوردن از نحوه کار یک رادیوی بزرگ، انگشت خود را درون آن بردم و برق مرا گرفت. از آن زمان علاقه من به فناوری‌های جدید و کامپیوتر ادامه یافته‌است.»

او در سال ۱۹۷۶ برای تحصیلات عالی به بریتانیا رفته و دوره پیش‌دانشگاهی را که معمولا دو سال طول می‌کشد ظرف چند ماه با موفقیت طی کرد و تحصیلات خود را در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه «ناتینگهام» به پایان برد.

حسین یاسایی در مورد تفاوت‌های موجود بین صنعت ارتباطات و رایانه در بریتانیا با آمریکا می‌گوید یکی از دلایل اصلی پیشرفت آمریکایی‌ها این است که محیط علمی و فعالیت گسترده این شرکت‌ها طی چند دهه اخیر شرایطی را فراهم کرده که بسیاری از جوانان را به نوآوری تشویق می‌کند.

علاوه بر این، بلندپروازی نیز یکی از دلایل اصلی برای پیشرفت فناوری و حرکت به سوی اختراع‌های جدید است. به گفته آقای یاسایی در بریتانیا این روحیه بلندپروازی ضعیف‌تر است و معمولا در برابر طرح‌های بزرگ و بلندپروازانه مقاومت می‌شود.

حسین یاسایی تاکید می‌کند که مهمترین عامل برای رشد فناوری‌های نوین در هر کشوری آموزش نوجوانان و ایجاد زمینه‌های لازم برای رشد استعدادها، آفرینندگی و خلاقیت جوانان است.
XS
SM
MD
LG