لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۴

زمین‌لرزه ۸.۶ ریشتری در اندونزی


اهالی استان آچه در غرب اندونزی پس از زمین‌لرزه روز چهارشنبه ۱۱ آوریل ۲۰۱۲.
اهالی استان آچه در غرب اندونزی پس از زمین‌لرزه روز چهارشنبه ۱۱ آوریل ۲۰۱۲.
زمین‌لرزه پرقدرتی به بزرگی ۸.۶ ریشتر که روز چهارشنبه در آب‌های غرب اندونزی رخ داد باعث شد که مقام‌های این کشور به تمامی کشورهای ساحلی اقیانوس هند هشدار سونامی ارسال کنند. اما ساعاتی بعد این هشدار لغو شد.

گزارش‌ها حاکی است این زمین‌لرزه در ۴۳۱ کیلومتری «بندر آچه» در جزیره سوماترا رخ داده و به دنبال آن پس‌لرزه‌ای با قدرت ۸.۲ ریشتر نیز آب‌های این ناحیه را لرزانده است.

بنا بر گزارش‌ها، ساکنان غرب سوماترا هراسان به خیابان‌ها ریخته‌اند و لرزش‌های این زمین‌لرزه‌ها به تایلند نیز رسیده‌است و در شهر بانکوک باعث تکان خوردن آسمان‌خراش‌ها شده‌است.
زمین‌لرزه ۸.۶ ریشتری در اندونزی
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:40 0:00

هم‌اینک مقام‌های رسمی کشورهای هند، اندونزی، مالزی، تایلند و میانمار (برمه) هشدار و در برخی موارد دستور تخلیه نواحی ساحلی را صادر کرده‌اند.

با این حال «سوسیلو بامبانگ یودهویونو»، رییس‌جمهوری اندونزی اعلام کرد که این زمین‌لرزه تلفات و صدمات بزرگی به بار نیاورده و تهدید سونامی را نیز چندان زیاد ندانست.

موسسه لرزه نگاری آمریکا می‌گوید امواجی که در پی این لرزه‌ها تولید شده ظاهراً هنوز ارتفاع کمی دارند اما این مؤسسه هم‌چنان وضعیت امواج منطقه را زیر نظر دارد.

در سال ۲۰۰۴ میلادی زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۹.۱ ریشتر در مکانی نزدیک به زلزله روز چهارشنبه رخ داد که این زمین‌لرزه و سونامی به‌وجود آمده از آن جان ۲۲۰ هزار نفر را در منطقه اقیانوس آرام گرفت. ۱۷۰ هزار تن از جان‌باختگان آن حادثه مربوط به استان آچه در غرب اندونزی بودند.

سهمگین‌ترین زمین‌لرزه‌ها از ۱۹۰۰
سهمگین‌ترین زمین‌لرزه‌ها از ۱۹۰۰




XS
SM
MD
LG