لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

ایران از رونمایی یک پهپاد جدید به نام «فطرس» خبر داد


پهپاد (پرنده هدایت‌پذیر از راه دور) فطرس.
پهپاد (پرنده هدایت‌پذیر از راه دور) فطرس.
وزارت دفاع جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۷ آبان از رونمایی یک پهپاد جدید نظامی به نام «فُطرُس» خبر داد که از آن به عنوان بزرگ‌ترین هواپیمای بدون سرنشین ایران یاد شده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این پهپاد که شعاع عملیاتی آن «تا ۲۰۰۰ کیلومتر» ذکر شده روز دوشنبه در اصفهان با حضور حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رونمایی شد.

حسین دهقان به خبرنگاران گفت که این پهپاد توسط شرکت صنایع هواپیماسازی ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و با همکاری مراکز دانشگاهی ایران، «طراحی و ساخته شده است.»

به نوشته رسانه‌های داخلی ایران، سقف پروازی این پهپاد ۲۵۰۰۰ پا است و قابلیت ۱۶ تا ۳۰ ساعت پرواز مداوم را دارد.

حسین دهقان به خبرگزاری ایرنا گفت که: «این پهپاد قادر است علاوه بر مأموریت‌های شناسایی و مراقبت با مسلح شدن به موشک‌های هوا به سطح و انواع راکت‌ها، مأموریت‌های رزمی را انجام دهد.»

وزیر دفاع ایران افزود: «مواظبت از مرزهای دریایی و خشکی، دیدبانی از خطوط لوله‌های نفتی، مخابراتی، کنترل ترافیک جاده‌ها، دیدبانی مناطق حادثه‌دیده در زلزله، آتش‌سوزی و سیل، محیط‌بانی برای حفاظت از محیط زیست و ارسال فیلم و عکس‌های دقیق در تمام طول مدت مأموریت از قابلیت‌های پهپاد فُطرس است.»

به گفته حسین دهقان این پهپاد «در سرعت کم، متوسط و بالا و تست پروازی» آزمایش شده و نتایج آن «با موفقیت و فراتر از اهداف طراحی» همراه بوده‌است.

فطرس نامی یونانی است که در برخی روایت‌های غیررسمی شیعه به عنوان نام یکی از «فرشتگان» ذکر شده که بال او شکسته بود و از طریق «پناه بردن به گهواره امام حسین»، امام سوم شیعیان، دوباره قادر به پرواز شد.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز هفدهم مهر سال جاری گفته‌بود که ایران پهپادهایی را تولید کرده است که قادرند تا «عمق تل‌آویو» پرواز کنند.

به گفته امیرعلی حاجی‌زاده هم‌اینک در ایران از روی پهپاد پیشرفته آمریکایی که ایران آن را به زمین نشاند «ده‌ها پروژه در دست اقدام است».

این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که دو سال پیش به کنترل نیروهای نظامی ایران درآمد، آر کیو ۱۷۰ نام دارد و در فیلمی که ایران در مورد آن سال گذشته منتشر کرد گفته می‌شود از پایگاه نظامی آمریکا در ولایت قندهار افغانستان برخاسته بود. پایگاهی که در ۴۲۰ کیلومتری مرزهای شرقی ایران واقع شده است.

دولت آمریکا خواستار بازگرداندن این پهپاد از سوی ایران شده بود.

پیشتر ایران گفته بود کنترل پهپاد دیگری را نیز در دست گرفته است؛ در این مورد آمریکا چنین موضوعی را رد کرده است. این پهپاد دیگر که ایران می‌گوید آن را در اختیار دارد از نوع «اسکن ایگل» است و جمهوری اسلامی حتی اعلام کرده که خط تولید آن را نیز تهیه کرده است.

نیروی دریایی ایالات متحده اوایل ماه جاری میلادی از پهپادی رونمایی کرد که «ایکس-۴۷بی» (X-47B) نام دارد و رسانه‌ها از آن به عنوان «ابرپهپادی» نام می‌برند که قابلیت‌هایی فراتر از نسل‌های کنونی پهپادها دارد.
XS
SM
MD
LG