لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

«دستگیری هزار نفر در تهران در ارتباط با فعالیت هرمی»


گروهی از دستگیرشدگان روز یکشنبه
گروهی از دستگیرشدگان روز یکشنبه
خبرگزاری‌‌های ایران گزارش داده اند که در یک عملیات ضربتی در روز یکشنبه در تهران، هزار نفر از اعضای شرکت‌های هرمی دستگیر شده و ۵۰ محل فعالیت این شرکت‌ها نیز پلمب شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این هزار نفر که در «۵۰ خانه تیمی در حوالی منطقه سعادت‌آباد تهران متمرکز بودند» دستگیر و تمامی اسناد و مدارک آنها مبنی بر فعالیت در شرکت‌های هرمی ثبت و ضبط شد.

خبرگزاری فارس، ‌از عملیات مشترک وزارت اطلاعات، پلیس آگاهی و دادسرای ناحیه ۳۱ تهران در این اقدام خبر داد و گزارش داد که در این عملیات یک استودیو مجهز شناسایی شده و تعدادی از سرشاخه‌ها و اعضای اصلی شرکت هرمی کوئست بازداشت شدند.

بنا بر گزارش مهر، یکی از این شرکت‌های هرمی به نام «کیو آی» اقدام به جذب افراد از شهرستان‌های مختلف کرده و «با آموزش‌های متوالی، آنها را مجاب به پرداخت ۸٫۵ میلیون تومان برای عضویت در این شرکت ترغیب می‌کرده‌است. این شرکت به اعضای خود وعده داده که در ازای این ۸٫۵ میلیون تومان آنها را هرسال یک هفته به هر کدام از ۱۳۰ کشوری که معرفی کرده ببرد.»

بنا بر این گزارش‌ها، تمامی زیرشاخه‌های شرکت هرمی «کیو آی» یکشنبه‌شب پس از ثبت اطلاعات به زندان اوین منتقل می‌شوند.

مأموران وزارت اطلاعات ایران، ماه گذشته نیز دو دفتر شرکت هرمی را توقیف و ۶۰ زن و مرد را که به گفته آنان «به صورت مختلط» در این دفاتر بودند دستگیر کردند.

به گزارش روزنامه ایران، علی تقوی، مدیرکل مقابله با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات در این مورد گفته بود: «برخی از زنان دستگیر شده از ۴ ماه پیش که از شهرستان محل اقامت خود به تهران آمده بودند از دفتر این شرکت هرمی بیرون نیامده و تحت القائات لیدرهای این شرکت بودند.»

وی افزود: «افراد دستگیر شده عنوان کردند که می‌بایست با جذب مشتری جدید پول از دست رفته خود را به نوعی جبران می‌کردند.»

در ماه آذر نیز مسئول بخش مبارزه با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات گفت که «۲۰ شرکت هرمی در ایران از آذرماه سال گذشته تا آذر امسال شناسایی و به طور ۱۰۰ درصد منهدم شده‌است.»

علی تقوی با اعلام این خبر افزود: «در همین مدت به ۱۰ شرکت هرمی ضربات مهلکی وارد شده و سردسته‌ها و افراد رده یک این شرکت‌ها نیز دستگیر شده‌اند.»

به گفته علی تقوی «در شرکت‌های هرمی با فریب افراد بیکار به بهانه فعالیت در کارخانه‌های مهم و معتبر آنها را ابتدا جذب کرده و سپس به بهانه حرفه‌آموزی در یک دوره آموزشی با نحوه فعالیت این شرکت‌ها آشنا می‌کنند.»

اردیبهشت‌ماه امسال نیز احمدرضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی، از حمله اين نيرو به ۴۰۰ دفتر شرکت‌های هرمی در غرب شهر تهران و دستگیری صدها تن خبر داده بود.
XS
SM
MD
LG