لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

از بریدن ۲۸ فرشته فلزی تا رها کردن «نمایشی» ۴۰ میلیون مترمکعب آب


اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی شگفتی‌آفرین هستند. رادیوفردا نگاهی دارد به آمار و ارقامی که در روزهای اخیر در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:

«۳۰۰ نفر ۶۰ درصد پول کشور را گرفته‌اند، پس نمی‌دهند»

خبرگزاری فارس، جمعه، ۲۴ آذرماه: محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی، با اظهار این که مشکل مالی ایران «معوقات بانکی» است، می‌گوید که «۳۰۰ نفر، ۶۰ درصد از پول‌های کشور را گرفته‌اند و پس نمی‌دهند».

رئیس جمهور ایران افزود: «متأسفانه در کشور عده‌ای هم پیدا شده‌اند که فقط به فکر خود هستند و از این افراد دفاع می‌کنند... برخی هم در سازمان‌ها و دیگر جاها، قانون تصویب می‌کنند تا نتوان حتی به افرادی که وام را پس نمی‌دهند، نزدیک شد»؛ وی نامی از این افراد نبرد.

سرنوشت نامعلوم ۸ معدنچی پشت دیوار سنگی در طبس

سه‌شنبه ۲۸ آذر: محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، گفت: «صبح امروز بر اثر انفجار در معدن زغال سنگ در معدن پرورده شهرستان طبس دریچه این معدن بسته شد.»

وی افزود: «۸ معدنچی قبل از انفجار در داخل معدن بودند که هنوز وضعیت آنها مشخص نیست و عملیات امدادی ادامه دارد.»

«۶۰ کودک ایرانی زیر ۱۲ سال طی سال جاری خودکشی کرده‌اند»

خبرگزاری مهر، ۲۲ آذر: حسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: «پزشکی قانونی آماری را در خصوص مرگ‌های غیرطبیعی منتشر کرده است که بر اساس آن سالانه با ۴۳ هزار مورد مرگ غیر طبیعی در کشور روبه‌رو هستیم.»

ابوالقاسمی با بیان اینکه ۱۷۶۳ مورد از این آمار مربوط به کودکانی است که در اثر تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، اظهار کرد: «در خصوص کاهش آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات، کارنامه خوبی در کشور نداریم. همچنین این آمار در خصوص عامل مرتبط با خودکشی در کودکان زیر ۱۲ سال، ۶۰ نفر و در خصوص دگرکشی، ۱۱۶ نفر بوده است.»

وی افزود: «در مجموع ۸٫۸ درصد از مرگ‌های غیر طبیعی در کشور مربوط به کودکان زیر ۱۲ سال است.»

بریدن پای ۲۸ فرشته فلزی

مجسمه‌های پابریده فرشته در تهران
مجسمه‌های پابریده فرشته در تهران
خبرگزاری فارس، سه‌شنبه ۲۸ آذر: چند روز پیش یکی از پیمانکاران برای اجرای پروژه فضای سبز خود در منطقه بزرگراه حکیم، به طور خودسرانه و بدون اطلاع قبلی اقدام به پاک‌سازی محل کرده و از میان ۳۰ فرشته فلزی که در قالب یک چیدمان هنری در این منطقه نصب شده بود، پای ۲۸ فرشته را برید و به کناری انداخت تا پروژه فضای سبزش را اجرا کند.

این آثار که در طرح استقبال از بهار برای سال ۹۱ اجرا شده بود، شامل ۳۰ فرشته فلزی ساخته امیر معبد است که با همکاری بهداد لاهوتی روی تپه‌ای در بزرگراه حکیم اجرا شده بود.

مجتبی موسوی، رئیس اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران، در گفت‌وگو با فارس این اقدام پیمانکار را از سر «ندانم‌کاری» دانسته و توضیح داده‌است که: «آثار چیدمان خیلی برای مردم و پیمانکاران شناخته شده نیست و برخی به این آثار به عنوان یک اثر هنری نگاه نمی‌کنند و به همین دلیل این اتفاق رخ داده است.»

کشتن ۲۰۰ سگ در شوشتر با اسلحه گرم

خبرگزاری فارس، سه‌شنبه ۲۸ آذر: شهردار شوشتر از کشتن ۲۰۰ قلاده سگ ولگرد در سطح شهر شوشتر خبر داد و گفت: «برای اتلاف سگ‌های ولگرد در شوشتر مشکلات زیادی وجود دارد.»

وی افزود که کشتن این سگ‌ها با اسلحه به خاطر «روند طولانی تشریفات اداری» دشواری‌های زیادی دارد و به این دلیل این روند با کندی انجام می‌شود.

۲۵ کارخانه لبنی خراسان رضوی طی ۲۰ ماه تعطیل شد

ایسنا، سه‌شنبه ۲۱ آذر: حمیدرضا فرزانه، مدیرعامل اتحادیه کارخانجات لبنی خراسان رضوی، اظهار داشت: در سال ۹۰ شاهد تعطیلی ۱۰ کارخانه لبنی استان بوده‌ایم که با دیگر کارخانجات تعطیل شده از ابتدای امسال، در ۲۰ ماه اخیر تعداد ۲۵ کارخانه لبنی در سطح استان خراسان رضوی تعطیل شده است.

وی با اشاره به دلایل تعطیلی این کارخانجات لبنی گفت: «تعدادی از آنها در سال ۹۰ به دلیل قطع شدن یارانه‌ها پس از هدفمند کردن یارانه‌ها، تعدادی بر اثر پایین بودن سرمایه در گردش و عده‌ای نیز پس از آنکه در نیمه سال گذشته شیر را به صورت نقدی خریداری کردند، دچار ورشکستگی و تعطیلی شدند.»

۹۰ درصد خانوارهای ایرانی دچار کمبود کلسیم هستند

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، وب‌دا، دوشنبه ۲۷ آذر: زهرا عبداللهی، متخصص تغذیه، گفت که آخرین بررسی که توسط انستیتو تحقیقات کشور انجام شده نشان می‌دهد که ۹۰ درصد خانوارهای ایرانی دچار کمبود دریافت کلسیم هستند.

وی افزود: «این میزان کمبود به این معنی است که مردم منابع غذایی که تأمین‌کننده کلسیم هستند و مهمترین آنها شیر و مواد لبنی است را به اندازه کافی مصرف نمی‌کنند.»

سوء تغذیه عامل مرگ ۵۴ درصد کودکان ایرانی است

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، وب‌دا، دوشنبه ۲۷ آذر:‌ علی‌اکبر سیاری، مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد سوء تغذیه عامل مرگ ۵۴ درصد کودکان در ایران است.

وی گفت: «کودکان ایرانی به شدت با کمبود ریزمغذی‌هایی مانند آهن، روی، ویتامین آ و دی مواجه هستند که مشکل اضافه وزن و سوءتغذیه را نیز باید به آن افزود.»

به گفته علی‌اکبر سیازی «شاخص مرگ کودکان در ایران نسبت به کشورهای جهان سوم خوب است اما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته خیلی عقب هستیم.»

۷٫۵ میلیون نفر از جمعیت کشور هیچ گونه بیمه‌ای ندارند

خبرگزاری مهر، ۲۲ آذر: عبدالله عمادی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان گفت: «هم‌اکنون ۷٫۵ میلیون نفر از جمعیت کشور هیچگونه پوشش بیمه‌ای ندارند.»

وی به «بی‌عدالتی در ارائه خدمات بیمه درمانی» در ایران اشاره کرد و یادآور شد: «وضعیت پوشش بیمه‌های درمانی در کشور به گونه‌ای است که برخی افراد سه دفترچه بیمه دارند و برخی دیگر تحت پوشش هیچ بیمه درمانی نیستند.»

رها کردن ۴۰ میلیون متر مکعب آب برای دریاچه ارومیه «حرکت نمایشی بود»

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، ۲۵ آذر: رسول اصغرزاده، رئیس شورای استان آذربایجان غربی، با بیان اینکه کمبود آب دریاچه ارومیه با ۲۰ میلیارد متر مکعب آب جبران می‌شود، اظهارکرد: «آبی که از پشت سد‌های آذربایجان غربی رها شد تا به دریاچه تزریق شود تنها ۴۰ میلیون متر مکعب بود که این آب نیاز دریاچه را تامین نمی‌کند.»

وی با بیان اینکه این تدابیر دردی از دریاچه ارومیه درمان نمی‌کند، تاکید کرد: «به اعتقاد من نتیجه این نمایش احساسی آثار منفی برای مردم آذربایجان غربی خواهد داشت چراکه آب شرب، بهداشتی، صنعتی و کشاورزی که در پشت سد‌ها جمع شده بود با یک حرکت احساسی دولت از بین رفت.»

به گفته رئیس شورای استان آذربایجان غربی زمین این استان به قدری تشنه آب است که آب رها شده از سد می‌بلعد و نمی‌گذرد که آب به دریاچه برسد.

۱۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز آب در آذربایجان شرقی

خبرگزاری فارس، ۲۸ آذر: ارسلان هاشمی، مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از برداشت ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب‌های زیرزمینی از ۱۳ هزار و ۴۹۰ چاه غیرمجاز در استان خبر داد.

وی افزود: از این تعداد ۵۳۰ حلقه چاه با ۳۰۰ میلیون متر مکعب در محدوده دریاچه ارومیه واقع حوزه آذربایجان‌شرقی برداشت می‌شود.

کشف ۱۴۰۰ عینک قلابی دید در شب در ملایر

خبرگزاری فارس، ۲۸ آذر: ابراهیم سعیدی، فرمانده انتظامی ملایر از کشف و ضبط یک هزار و ۴۰۰ عدد عینک قلابی دید در شب توسط نیروی انتظامی این شهرستان خبر داد.

وی توضیح داد که «بر اساس فعالیت‌های شناسایی و پلیسی مشخص شد که یک شرکت خصوصی به مالکیت فردی به هویت معلوم اقدام به پخش عینک‌های قلابی دید در شب از طریق شبکه‌های غیر مجاز ماهواره در این شهرستان کرده است.»

برگزاری ۸۰۰ «گفتمان تاثیر زیارت بر عفاف جوانان»

خبرگزاری مهر، ۲۲ آذر: جعفر حسینی، کارشناس فرهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: «۸۰۰ گفتمان "تاثیر زیارت بر عفاف جوانان " به زودی در مدارس مشهد برگزار می‌شود.»

وی هدف از این کار را ارائه «مدلی برای کنترل غرایز و عفاف‌گرایی به جوانان» توصیف کرده و گفت که پیش از این دوره‌های ترویج عفاف‌گرایی، برای ائمه جماعات و یک دوره برای خواهران حوزوی برگزار شده‌است.
XS
SM
MD
LG