لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

دستگاه قضایی: سه چهارم اعدام‌ها در ایران مربوط به قاچاق مواد مخدر است


محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران
محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران
محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، می‌گوید که «۷۴ درصد اعدام‌ها در ایران مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر» است. وی همچنین اعلام کرده است که دوم دسته اعدام‌ها را اجرای احکام قصاص تشکیل می‌دهد.

به نوشته سایت خبرآنلاین، آقای لاریجانی روز جمعه با اظهار این مطلب افزود که «کشورهای غربی نه‌تنها هیچ کمکی به ایران در مبارزه با مواد مخدر نمی‌کنند بلکه هر ساله ما را به خاطر این میزان از مجازات قاچاقچیان محکوم می‌کنند.»

سخنان مشاور امور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه، پس از آن بیان می‌شود که در چند روز اخیر ۱۱ نفر در ایران به جرایم «قاچاق مواد مخدر و تجاوز جنسی» به دار آویخته شده‌اند. به گزارش رسانه‌های ایران، این افراد در زندان‌های تنکابن، کرمان، قزوین، و یزد اعدام شده‌اند.

سه نفر از این عده در ملأ عام در یزد و دو نفر روز شنبه در زندان قزوین به دار آویخته شدند.

موج اعدام‌ها در ایران از ابتدای سال جاری میلادی به شدت افزایش یافته‌است و به گزارش خبرگزاری فرانسه و بر اساس گزارش‌های رسمی جمهوری اسلامی، از ابتدای سال ۲۰۱۱ تا کنون دست کم ۱۱۹ تن در ایران اعدام شده‌اند.

به گفته سازمان عفو بین‌الملل، در کل سال ۲۰۱۰ میلادی ۱۴ تن در ایران در ملأ عام اعدام شده‌اند و این رقم تنها با گذشت چهارماه از سال ۲۰۱۱، با موارد مشابه این سال برابری می‌کند.

در سال‌های گذشته به ویژه در دوران ریاست محمود هاشمی شاهرودی، رئیس پیشین قوه قضائیه، بخشنامه‌ای صادر شد که اعدام در ملأ عام و حتی انتشار تصاویر آن را در رسانه‌ها ممنوع اعلام کرد و این عمل را تنها با موافقت رئیس قوه قضائیه و بنابر ضرورت‌های اجتماعی امکان‌پذیر دانسته بود. اما این بخشنامه که جنبه قانونی و الزامی ندارد هرگز مورد توجه قرار نگرفت و اعدام در ملأ عام هم‌چنان در جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

سیاست احتمالی تسهیل عبور مواد مخدر به اروپا

وی درباره سیاست احتمالی «تسامح در ترانزیت بدون رسوب»، یعنی تسهیل عبور مواد مخدر از ایران به اروپا، گفت که «به طور یقین با اتخاذ چنین تدبیری به طور خودکار ۷۴ درصد از نرخ اعدام در کشور ما پایین می‌آید اما راه قاچاق مواد مخدر به اروپا بسیار هموار خواهد شد.»

محمدجواد لاریجانی که در دیدار با معاون وزیر خارجه آفریقای جنوبی در پایتخت این کشور سخن می‌گفت از کشورهای غربی خواست تا از «روش مرسوم خود در محکوم کردن ایران» دست بردارند و افزود: «ما باید فکر دیگری برای این موضوع بکنیم و مثلاً تسامح در ترانزیت بدون رسوب داشته باشیم.»

مقام‌های ایرانی پیش از این نیز در مورد سیاست «ترانزیت بدون رسوب» سخن گفته‌اند، سیاستی که در صورت اجرا، ایران را در شمار همکاران و حامیان قاچاقچیان بین‌المللی مواد مخدر قرار خواهد داد.

سازمان جهانی مبارزه با مواد مخدر در تازه‌ترین گزارش خود در بخش ایران می‌نویسد که ایران یکی از راه‌های اصلی قاچاق تریاک و مواد مخدر از افغانستان به پاکستان، کشورهای خلیج فارس و اروپاست. نزدیک به ۴۰ درصد مواد مخدر صادر شده از افغانستان یا در ایران به مصرف محلی می‌رسد یا به روسیه و اروپا صادر می‌شود.
XS
SM
MD
LG