لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

سلطانیه: اولین روز گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین خوب و سازنده بود


علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت، پیش از آغاز روز دوم مذاکرات هسته‌ای وین، گفت‌وگوهای روز نخست را «خوب و سازنده» توصیف کرد و گفت: «همه چیز در مسیر خودش پیش می‌رود.»

به نوشته خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، وی در آستانه ورود به محل مذاکرات، در این رابطه به خبرنگاران گفت که «مذاکرات خوبی برگزار شد، همه چیز در جای خودش قرار داشت و فضای گفت‌وگوها نیز بسیار مثبت بود».

اما از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری رویترز در همین روز هرمان ناکارتس، رئیس هیئت مذاکره‌کننده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران، در پاسخ به سؤالی در مورد چگونگی انجام روز نخست گفت‌وگوهای وین به خبرنگاران گفت: «درک می‌کنید که در حال حاضر نمی‌توانم اظهارنظری بکنم. بحث‌ها ظاهراً امروز هم ادامه دارند.»

گفت‌وگوهای دو روزه ایران و آژانس که پس از سه ماه تعویق روز دوشنبه در وین و پشت درهای بسته آغاز شد پیش‌درآمدی است بر مذاکرات پیش روی ۱+۵ با ایران که قرار است ۲۳ ماه مه در بغداد انجام شود.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه از پافشاری دوباره مذاکره‌کنندگان آژانس در وین بر بازدید از تأسیسات نظامی پارچین خبر داد و در این رابطه یک دیپلمات غربی به رویترز گفته‌ است که اگر تهران در گفت‌وگوهای وین شروع به دادن پاسخ‌هایی باورپذیر به سؤالات آژانس کند «قدرت‌های جهانی قطعاً آن را نشانه‌ای دلگرم‌کننده خواهند دید».

بازرسان آژانس و برخی منابع دیگر می‌گویند که احتمال آن می‌رود ایران سرگرم «پاک کردن شواهد آزمایش‌های اتمی» از تأسیسات نظامی پارچین در جنوب شرقی تهران باشد، ولی تهران این ادعاها را رد می‌کند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت، گفت که اگر ایران «گام‌های مشخصی» در جهت کاستن از نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به برنامه هسته‌ای خود برندارد اتحادیه اروپا «تحریم‌های سخت‌تری» را علیه تهران وضع خواهد کرد.

نگرانی‌های غرب نسبت به برنامه هسته‌ای ایران باعث تحریم‌های فزاینده علیه ایران شده‌ است و در این رابطه این هفته سعید جلیلی، دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی ایران، در دیدار با میشل روکار، نخست‌وزیر پیشین فرانسه، به طرف‌های غربی هشدار داد: «زمان برای راهبرد فشار به پایان رسیده‌ است.»

تهران می‌گوید که جامعه بین‌الملل اگر خواستار پیشرفت در مذاکرات است باید از شدت تحریم‌ها بکاهد، ولی قدرت‌های غربی می‌گویند که کاهش تحریم‌ها تنها زمانی صورت می‌گیرد که ایران در زمینه برنامه هسته‌ای خود «شفافیت بیشتری» نشان دهد.
XS
SM
MD
LG