لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

هشدار یک مرجع تقلید ایران به تاجیکستان به خاطر «اهانت به مسلمانان»


آیت‌الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید نزدیک به حکومت ایران.
آیت‌الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید نزدیک به حکومت ایران.
آیت‌الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید نزدیک به حکومت ایران، از آنچه «اسلام‌ستیزی و استعمارپذیری» مقام‌های تاجیکستان نامید به شدت انتقاد کرده خطاب به مقامات این کشور گفت که «به هیئت مسلط بر تاجیکستان اعلام خطر می‌کنم؛ بدانند راهی که پیش گرفته‌اند به شکست منتهی می‌شود.»

این مرجع تقلید شیعه، روز دوشنبه با انتشار پیامی در پایگاه اطلاع‌رسانی خود، دولت تاجیکستان را متهم کرد که در مدارس و دانشگاه‌ها «قانون منع حجاب وضع کرده» و نام‌گذاری کودکان به نام‌های دینی محمد و عبدالله را «ممنوع کرده‌اند.»

وی مقام‌های تاجیک را «زمامداران ضعیف و بازمانده از دوره‌ شوروی» نامید که به گفته او «با توطئه، مانع پیشرفت ملت و استقلال کامل هستند.»

آیت الله صافی گلپایگانی در پیام خود افزود که دولت تاجیکستان باید به خاطر «این جسارت‌ها، از همه‌ مسلمانان جهان رسما عذرخواهی کند.»

انتقاد آیت‌الله صافی گلپایگانی از «قانون منع حجاب» در تاجیکستان در حالی است که چنین قانونی به طور رسمی در تاجیکستان وجود ندارد و مقام‌های این کشور وجود چنین قانونی را رد می‌کنند.

اما بنا به گزارش خبرنگار بخش تاجیک رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، این انتقاد آیت‌الله گلپایگانی می‌تواند اشاره به اقدام روسای دانشگاه‌های مختلف تاجیکستان باشد که از حدود چهار سال پیش در بسیاری موارد از ورود دانشجویان باحجاب به کلاس‌های درس جلوگیری کرده‌اند.

«جلوی نام‌های محمد و عبدالله را می‌گیرند»

صافی گلپایگانی در پیام خود در مورد مقام‌های تاجیکستان می‌نویسد: «این عده‌ معدود در این قطعه‌ به ظاهر کوچک اسلامی و در واقع دربردارنده‌ افتخارات کهن فرهنگی، بساط اسلام‌زدایی گسترده‌اند و مسلمانان کشور را که نود و شش درصد جمعیت آن هستند زیر فشارها قرار داده‌اند.»

وی می‌افزاید که مقام‌های تاجیک با «منع نام‌گذاری فرزندان به نام‌های دینی محمد و عبدالله» مسئله «سلب هویت اسلامی» در تاجیکستان را تعقیب می‌کنند.»

کیومرث عطاء، خبرنگار رادیو آزادی در تاجیکستان، در این زمینه به رادیو فردا گفت که قانونی برای منع نام‌ها در تاجیکستان وجود ندارد و در عین حال گزارش‌های مختلف حاکی از گسترش استفاده از نام‌هایی چون «محمد، ابوبکر و عمر» برای نام‌گذاری کودکان تاجیکی در سال‌های اخیر است.

وی افزود: با وجود اینکه امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان در سخنرانی خود به مناسب روز جهانی کودک، استفاده از نام‌های فارسی را برای نام‌گذاری کودکان تاجیک امری پسندیده توصیف کرده اما قانونی در مورد ممنوعیت استفاده از برخی نام‌ها در این کشور مطرح یا تصویب نشده‌است.

آقای عطاء می گوید: کمیته‌ای به نام «کمیته اصطلاحات زبان تاجیکی» چندی پیش کتابچه‌ای به صورت نامنامه متشکل از نام‌های فارسی که می‌تواند برای نام‌گذاری کودکان به‌کار رود منتشر کرده اما این اقدامی غیر رسمی بوده‌ است و ارتباطی با قوانین و مصوبات کشوری ندارد.

«حضور جوانان در مساجد منع شده‌است»

آیت‌الله صافی گلپایگانی در پیام اینترنتی خود «تعداد محدودی از سردمداران بازمانده از دوران شوروی» را به اسلام‌ستیزی «زشت» متهم کرده‌است که به گفته او در استقبال از ماه رمضان، «حضور جوانان در مساجد را ممنوع کرده‌اند.»

این انتقاد آیت‌الله گلپایگانی می‌تواند به لایحه‌ای اشاره داشته باشد که چندی پیش آماده شده و به تأیید مجلس نمایندگان تاجیکستان رسید اما رئیس‌جمهور این کشور تاکنون آن را امضا نکرده‌است.

این لایحه در صورت تأیید و امضای رئیس‌جمهور ورود افراد کمتر از ۱۸ سال به مساجد تاجیکستان را ممنوع خواهد کرد.

اما گزارش‌ها از تاجیکستان حاکی است برخلاف آنچه آیت‌الله گلپایگانی اظهار داشته، جوانان تاجیک در ماه رمضان با برخورداری از روزهای مختلف تعطیلی، در صورت تمایل فرصت و اجازه بیشتری برای حضور در مساجد دارند.

به تازگی نیز حاجی اکبر تورجان‌زاده، قاضی مسلمانان تاجیکستان از امامعلی رحمان خواسته‌بود تا با نزدیک شدن ماه رمضان از امضای لایحه یادشده صرف‌نظر کند و رئیس‌جمهور نیز به این خواسته توجه کرده‌است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی در پایان پیام خود با اظهار اینکه «اینجانب به هیئت مسلط بر تاجیکستان اعلام خطر می‌کنم؛ بدانند راهی که پیش گرفته‌اند به شکست منتهی می‌شود» از دولت‌های اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی خواسته تا در این ارتباط، اقدامات دولت تاجیکستان را محکوم کرده «و به حاکمان آن کشور هشدار دهند.»

تاکنون ممنوعیت‌هایی چون جلوگیری از ورود افراد محجبه به دانشگاه‌های تاجیکستان انتقادهایی از سوی نهادهای حقوق بشری آمریکایی از جمله «کمیسیون آزادی‌های مذهبی» در آمریکا را به دنبال داشته‌است اما این نخستین بار است که روحانیون کشورهای مسلمان و به ویژه یک روحانی شیعه از مسائل مذهبی در تاجیکستان انتقاد می‌کند.

پس از وقوع درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای امنیتی تاجیکستان و گروه‌های اسلامی در شمال و شرق این کشور در مهر و آبان سال گذشته، دولت تاجیکستان از برخی کشورهای اسلامی خواست تا طلبه‌های تاجیک را که بدون مجوز در این کشورها به‌سر می‌برند، اخراج کنند.

وزارت خارجه تاجیکستان در آن زمان خبر داد که بیش از ۱۰۰ طلبه تاجیک به درخواست دولت این کشور از حوزه‌های علمیه ایران به تاجیکستان بازگردانده شدند. سخنگوی وزارت خارجه تاجیکستان افزود که بیشتر این طلبه‌ها بدون مجوز دولت این کشور در ایران به‌سر می‌بردند.

مقام‌های تاجیکستان که نسبت به اوج گرفتن افراط‌گرایی دینی در این کشور نگرانی‌هایی دارند، مرداماه سال گذشته مدیر و ده‌ها محصل یک مدرسه دینی در جنوب تاجیکستان را بازداشت کرده و در فروردین‌ماه سال جاری یک فوتبالیست برجسته را به علت داشتن ریش اسلامی، از بازی محروم کردند.
XS
SM
MD
LG