لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

ایران خواستار امضای سند مکتوب با گروه ۵+۱ در ادامه مذاکرات شد


عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران.
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران.
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، خواستار آن شده که در ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی «سند مکتوبی بین ایران و شش کشور عضو گروه پنج به علاوه یک برای روشن کردن کل مسیر امضاء شود.»

آقای عراقچی که از اعضای بلندپایه مذاکرات اتمی به شمار می‌رود این مطلب را روز یک‌شنبه ۲۸ مهر به شبکه تلویزیونی عرب‌زبان «العالم» وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران گفته و افزود که «ما حاضر نیستیم در تاریکی حرکت کنیم. کل مسیر باید روشن باشد.»

عباس عراقچی در ادامه گفت: «هم هدف باید مشخص باشد و هم باید مشخص باشد که از چه مسیری باید برای رسیدن به هدف گام برداشت. این مسائل باید به عنوان سند مکتوب امضاء شود، آن‌گاه برداشتن گام‌ها شروع می‌شود. البته شاید در نظر گرفتن دور آینده مذاکرات ژنو برای رسیدن به این نقطه زود باشد، اما امیدواریم که در مذاکرات بعد از دور بعدی، به این نقطه برسیم.»

ایران و ۱+۵ مذاکرات دو روزه‌ای را در ۲۳ و ۲۴ مهر (۱۵ و ۱۶ اکتبر) در ژنو سوئیس پشت سر گذاشته و قرار است دور بعدی گفت‌وگوها، هفتم و هشتم نوامبر (۱۵ و ۱۶ آبان)، بار دیگر در ژنو برگزار شود.

مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در ادامه مصاحبه روز یک‌شنبه خود افزود: «طرف مقابل قبول کرد که بر اساس مدالیته ما حرکت کند. یعنی اول هدف مشترک و بعد گام‌ها؛ در گام‌ها هم گام اول و گام آخر به عنوان مهم‌ترین گام‌ها طراحی شوند. در ژنو توافق کردیم که بر سر این سه موضوع توافق حاصل شود و بعد حرکت آغاز شود. یعنی در هدف مشترک و اصول و چارچوب و کلیات گام آخر و بعد در خصوص گام اول.»

وی افزود: «این‌که این گام‌ها چه خواهد بود، هنوز توافق حاصل نشده است. آن‌ها پیشنهاداتی داده‌اند و ما نیز پیشنهاداتی مطرح کرده‌ایم.»

عباس عراقچی در مورد چشم‌انداز کاهش یا برچیده شدن تحریم‌ها علیه ایران گفت: «اقداماتی وجود دارد که آن‌ها باید به منظور اعتمادسازی انجام دهند تا اعتماد ما جلب شود که یکی از این اقدامات، رفع تحریم‌ها خواهد بود و این اقدام از گام اول تا گام آخر باید صورت گیرد. تحریم‌ها باید در همه گام‌ها مدنظر باشد تا گام آخر که دیگر همه تحریم‌ها برداشته خواهد شد.»

«عدم اطمینان»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباس عراقچی در ادامه مصاحبه خود با «العالم» با بیان این‌که «ما به طرف مقابل اطمینان نداریم» تصریح کرد: «ما ذوق‌زده و به آن‌ها خوش‌بین نیستیم. ولی به عنوان دیپلمات امیدواریم به راه حلی دست یابیم.»

وی در پاسخ به برخی مسائل مطرح شده مبنی بر این‌که «مذاکرات ژنو از اختلافات ماهیتی میان دیدگاه‌های طرفین مذاکرات درباره مسائل مختلف پرده برداشت»، گفت: «قطعاً اختلافات جدی میان ما با طرف مقابل وجود دارد و این امر قابل انکار نیست. ما در مواردی با همدیگر حتی اختلاف نظرهای عمیق داریم با این وجود امیدواریم بتوانیم به راه حل مشترکی برای این اختلافات دست یابیم.»

عراقچی اظهار داشت: «نگرانی‌های غرب اگر معقول و دارای پایه و اساس باشد، ایران آماده تعامل با این نگرانی‌ها خواهد بود و غرب نیز باید نگرانی‌های ایران را مرتفع کند، که این نگرانی‌ها شامل برداشته شدن همه تحریم‌هاست.»

مسئله افشای جزئیات مذاکرات

معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر خارجه ایران بار دیگر تأکید کرد که نمی‌تواند جزئیات مذاکرات ژنو را فاش کند و افزود که اسرائیل «به هیچ عنوان خواستار به نتیجه رسیدن این مذاکرات نیست، از این رو نباید جزئیات این مذاکرات منتشر شود.»

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال افشای جزئیات مذاکرات از سوی آمریکا به اسرائیل، اظهار داشت: «تردیدی نیست که آن‌ها با هم شریک هستند و در یک جبهه قرار دارند، و آمریکایی‌ها خودشان باید از تخریب فضای مذاکرات جلوگیری کنند.»

مذاکره‌کننده ارشد ایران ادامه داد: «ما تاکنون شاهد بوده‌ایم که طرف‌های مقابل ما نیز جزئیات مذاکرات را منتشر نکرده‌اند و همه آن‌چه تاکنون در این‌باره انتشار یافته است، عاری از واقعیت و بر اساس حدس و گمانه‌زنی است؛ و با بررسی آن‌ها می‌توان پی برد که منشأ این جزئیات ادعایی صهیونیست‌ها هستند.»

این اظهارات عباس عراقچی هم‌زمان است با درخواست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای افزایش فشارها و تحریم‌های جهانی علیه ایران.

در همین حال روز یکشنبه هیئتی نیز از مقام‌های اسرائیلی راهی واشینگتن شد تا در مجمعی که هر شش ماه یک‌بار «برای تعمیق همکاری و هماهنگی دوجانبه میان آمریکا و اسرائیل» برگزار می‌شود شرکت کند.

این هیئت شامل یووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل، و مقاماتی از وزارتخانه‌های اطلاعات، امور خارجه و دفاع اسرائیل است و بنا بر گزارش‌ها تمرکز جلسه تازه مجمع نام‌برده موضوع مذاکرات هسته‌ای با ایران خواهد بود.

«آمریکایی‌ها جدیت خود را ثابت کردند»

عباس عراقچی در این مصاحبه هم‌چنین افزود: «آمریکایی‌ها، با آوردن یک متخصص مسائل تحریم ایران به مذاکرات ژنو، جدیت خود را ثابت کردند.»

وی ادامه داد: «حضور این شخص در طول مذاکرات و توضیحاتی که می‌داد، نشان می‌داد که آمریکایی‌ها حداقل حاضرند جدیت خود را نشان بدهند. این مسئله، در ادامه مسیر بیشتر مشخص خواهد شد.»

آقای عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا در مذاکرات به مسائلی به‌جز مسئله هسته‌ای پرداخته شد، تأکید کرد: «خیر. ولی اگر آن‌ها بخواهند، ما آماده پرداختن به مسائل دیگری هم هستیم.»

جلسه بعدی

معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر خارجه ایران در ادامه خبر داد: «جلسات کارشناسی که توافق شد دو طرف داشته باشند، تا قبل از جلسه بعدی مذاکرات در ژنو برگزار خواهد شد، درباره تاریخ و محل آن هنوز تصمیمی گرفته نشده است.»

وی افزود: «به منظور تعیین زمان و مکان این جلسات با دفتر خانم اشتون در تماس هستیم. هدف از برگزاری این جلسات آن است که کارشناسان دو طرف در زمینه‌های علمی و هسته‌ای و همچنین مسائل مربوط به تحریم که مسائل مالی، تجاری، بانکی و غیره را شامل می‌شود، بیشتر و عمیق‌تر مسائل را بحث کنند تا نتیجه را به مذاکرات معاونان در ژنو ارائه دهند تا به پیشرفت مذاکرات کمک شود.»
XS
SM
MD
LG