لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

«۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشجو» ظرف یک سال ایران را ترک کرده‌اند


محمدحسن یوسفی، مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم ایران، اعلام کرد که طی سالی که گذشت، ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشجو برای ادامه تحصیل، ایران را ترک کرده‌اند.

محمدحسن یوسفی روز یک‌شنبه ۱۷ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از تعداد ۱۵ هزار و ۱۳۲ نفری که سال گذشته مدارک تحصیلی خود را برای خروج از کشور تایید کردند قصد خود از خروج کشور را ادامه تحصیل عنوان کردند.»

وی هم‌چنین افزود که «یک هزار و ۵۰۰ نفر» از دانشجویان نیز قصد خود از ترجمه مدرک را اقامت در کشور خارجی عنوان کردند.

مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم ایران، با اشاره به تایید مدارک تحصیلی دانشجویان در سال گذشته برای خروج از کشور گفت: «سال گذشته ۳۱ هزار و ۳۳۷ تایید مدرک صورت گرفته که ۱۵ هزار و ۱۳۲ تایید مدرک از طریق سامانه سازمان امور دانشجویان بوده‌است.»

آقای یوسفی افزود: «از ۱۵ هزار و ۱۳۲ تایید مدرک صورت گرفته تعداد یک هزار و ۴۶۵ مدرک مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران، ۹۵۲ مدرک مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و ۶۵۰ مدرک مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف بوده‌است.»

خبرگزاری ایرنا روز ۲۷ اسفندماه ۹۲ خبر داد که هم‌اکنون بیش از ۶۰ هزار دانشجوی ایرانی بورسیه و غیر بورسیه در حال تحصیل در دانشگاه‌های خارج از ایران هستند.

دانشجویان بورسیه ایرانی در خارج از کشور، طی سال‌های اخیر و با تشدید تحریم‌ها علیه ایران، به‌ویژه تحریم‌های بانکی با مشکلات مختلفی روبه‌رو شده‌اند.

براساس برنامه اقدام مشترک بین ایران و گروه ۱+۵ که در ژنو امضا شد، ۴۰۰ میلیون دلار از منابع مسدودشده ایران تنها برای استفاده دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور آزاد شد.

احمد غلامی، مدیرکل بورس و اعزام سازمان امور دانشجویان روز ۲۷ اسفندماه ۹۲ به خبرگزاری ایرنا گفت دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور از موضوع آزاد شدن ۴۰۰ میلیون دلار از منابع کشور برای پرداخت شهریه‌هایشان استقبال نکرده‌اند.

وی درباره علت این مسئله گفت: «ممکن است مثلاً دانشگاه‌ها نامه شهریه را نداده یا مبلغ شهریه پایین باشد و برای دانشجو و خانواده‌اش مهم نباشد اما در مجموع استقبال زیادی از این فرصت نشده‌است.»

پیش از این مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان درباره مدت زمان بهره‌برداری از این ۴۰۰ میلیون دلار به ایرنا گفته بود که با توجه به اینکه مدت زمان این توافقنامه کوتاه (شش ماه) است، دانشجویان «هرچه سریع‌تر» گواهی‌های شهریه سال ۲۰۱۴ خود را ارائه کنند.

ایران سال‌ها است با پدیده «فرار مغزها» مواجه است؛ وزیر علوم دولت روحانی نیز مانند همتایان خود در گذشته از مهاجرت سالانه حدود ۱۵۰ هزار متخصص ایرانی به‌سوی خارج از کشور سخن گفته و ارزش مالی این مهاجرت را ۱۵۰ میلیارد دلار برآورد کرده‌است.
XS
SM
MD
LG