لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

۱۷ انفجار در مناطق شیعه‌نشین عراق دست‌کم ۶۰ کشته داد


انفجار دو خودرو در شهر کوت که ۱۰ کشته و ده‌ها زخمی به جا گذاشت. ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۳.
انفجار دو خودرو در شهر کوت که ۱۰ کشته و ده‌ها زخمی به جا گذاشت. ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۳.
در یکی از مرگبارترین روزهای سال جاری در عراق، روز دوشنبه یک رشته انفجار در محلات مختلف شیعه‌نشین در بغداد و دیگر شهرها دست کم ۶۰ کشته برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این روز ۱۷ انفجار که به نظر می‌آید در اقدامی هماهنگ منفجر شده باشند خیابان‌های پر ازدحام و بازارهای چندین شهر شیعه‌نشین جنوب عراق و هم‌چنین محلات شیعه‌نشین پایتخت را هدف قرار داد.

بنا بر این گزارش، در بغداد راننده یک مینی‌بوس پس از آن‌که گروهی از کارگران ایستاده در کنار جاده را سوار کرده‌بود خود از مینی‌بوس خارج و سپس مواد منفجره‌ای که در مینی‌بوس کار گذاشته بود را منفجر کرد.

در همین حال به گفته پلیس عراق، انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی یک ایستگاه اتوبوس در شهر کوت واقع در جنوب شرقی بغداد دست‌کم ۱۰ کشته برجای گذاشت.

چهار تن دیگر نیز طی انفجاری در شهر محمودیه، در ۳۰ کیلومتری جنوب بغداد، جان باختند و انفجار دو بمب در شهر سماوه دو قربانی دیگر برجای گذاشت.

بمب‌گذاری‌های دیگر در محلات حبیبیه، حُریه، بَیاع، اور، شُرطه، کاظمیه، رساله، طوبجی، و ابودَشیر در بغداد صورت گرفته است.

حاکم الزاملی، از اعضای ارشد کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق به رویترز گفت که حملات روز دوشنبه ارتباطی نزدیک با فرار زندانیان از زندان ابوغریب دارد و به گفته او این فرار باعث تشویق «تروریست‌ها» به حملات بیشتر علیه شیعیان شده است.

مقام‌های عراقی روز دوشنبه ۳۱ تیر اعلام کردند که بیش از ۵۰۰ نفر از از محکومان از جمله شماری از اعضای بلندپایه گروه القاعده، پس از حمله مسلحانه به زندان ابوغریب، از این زندان فرار کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان القاعده با برعهده گرفتن این حمله در اطلاعیه خود گفته است این حمله «پایه‌های طرح صفوی شدن عراق» را لرزاند؛ اشاره القاعده متوجه نفوذ ایران بر دولت شیعه عراق است.

انفجارهای روز دوشنبه نشان‌دهنده بدتر شدن وضعیت امنیتی در عراق است؛ گروه ناظر بر خشونت‌ها در عراق اعلام کرده است که از آغاز سال جاری مسیحی در حدود ۴۰۰۰ نفر در خشونت‌ها کشته شده‌اند که ۸۱۰ نفر از آنها در ماه ژوئیه جان خود را از دست داده‌اند.

درگیری‌های فرقه‌ای در سوریه تنش میان سنی‌ها و شیعیان را در عراق تشدید کرده و گزارش‌ها حاکی است که گروه‌های پیکارجویی چون القاعده در حال جذب شمار بیشتری از سنی‌های ناراضی در عراق هستند.
XS
SM
MD
LG