لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۱

نبايد منتظر قتل عام در ليبی نشست


«جان کری» سناتور دمکرات آمریکایی
«جان کری» سناتور دمکرات آمریکایی
«جان کری» سناتور دمکرات و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا هشدار می‌دهد که جامعه جهانی نباید منتظر بنشیند تا معمر قذافی مردم لیبی را قتل عام کند.

سناتور جان کری در مطلبی که وب‌سایت «الجزیره» آن را در بخش دیدگاه‌های خود منتشر کرده نخست به مباحث و گفت‌وگوهای جاری میان رهبران کشورهای جهان و نهادهایی مانند سازمان ملل متحد در مورد احتمال برقراری منطقه ممنوعه پرواز بر فراز خاک لیبی اشاره کرده و یادآوری می‌کند که در مورد بوسنی نیز سازمان ناتو پس از تعلل فراوان برای حفاظت از جان غیرنظامیان وارد عمل شد.

مورد دیگر از واکنش انفعالی یا کند جامعه بین‌المللی، قتل عام رواندا بود که بعدها بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا به آن خاطر اظهار پشیمانی کرد. اما مورد لیبی بیش از همه به قتل عام مردم جنوب عراق توسط حکومت صدام حسین در اوایل سال ۱۹۹۱ شباهت دارد.

پس از بیرون راندن نیروهای عراقی از خاک کویت، جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا مردم عراق را دعوت کرد که علیه دیکتاتور آن کشور به پا خیزند. این مردم با تصور این‌که نیروهای آمریکایی به کمک آنها خواهند آمد مبارزه علیه حکومت صدام را آغاز کردند؛ اما آنچه که در عمل روی داد حمله وحشیانه واحدهای نیروی ویژه ارتش عراق به غیرنظامیان بود و نیروهای آمریکایی و ائتلاف هیچ واکنشی نشان ندادند. جهان قتل هزاران عراقی توسط نیروهای صدام حسین را فقط نظاره کرد.
آمریکا و جامعه جهانی در این مورد، همچون مورد بوسنی، باید ثابت کنند که در برابر اوباشی که خون مسلمانان را می‌ریزند به شکلی متحد وارد عمل خواهند شد.

«جان کری» خاطرنشان می‌کند که شرایط امروز لیبی با رخدادهای سال ۱۹۹۱ عراق تفاوت‌هایی دارد. مردم لیبی با الهام گرفن از انقلاب‌های مصر و تونس دست به قیام زده تا به حکومت سرکوبگر معمر قذافی پایان دهند. ولی شباهت آن با مورد عراق در این است که مردم لیبی در نبرد خود برای آزادی، روی حمایت جهان آزاد در مقابل حملات رژیم قذافی حساب می‌کنند.

جان کری ادامه می‌دهد: تاکنون نیروهای وفادار به معمر قذافی اساساً به حملات منظم و برتری هوایی تکیه کرده‌اند. حدس من این است که معمر قذافی به این شیوه قصد دارد به مرور گروه مخالف را از پای درآورد و به همین خاطر شاید مرتکب یک قتل عام گسترده نشده‌باشد؛ و یا شاید به انتظار نشسته تا ببیند رهبران جهان چه موضعی خواهند گرفت و اگر جامعه جهانی تصمیم به دخالت نگرفت در آن صورت با فراغ بال کشتار غیرنظامیان را آغاز کند.

سناتور جان کری تاکید می‌کند که تنها راه مقابله با افزایش کشتار غیرنظامیان، برقراری منطقه ممنوعه پرواز در آسمان لیبی است و اقدامات دیپلماتیک لازم برای جلب حمایت از یک چنین اقدامی باید به سرعت اجرا شود. مهم‌ترین گام در این زمینه، بحث و تصمیم‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد است. چین و روسیه تاکنون با این اقدام مخالفت کرده‌اند و اگر شورای امنیت چنین اقدامی را به تصویب نرساند کشورهای موافق آن، در برابر تصمیم دشواری قرار خواهند گرفت.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا می‌افزاید که: تلاش‌های ما باید فراتر از سازمان ملل متحد باشد. حمایت سازمان ناتو و سازمان وحدت آفریقا در این مورد بسیار مهم است. برای پرهیز از ایجاد این تصور که گویا آمریکا قصد حمله به یک کشور مسلمان دیگر را دارد جلب حمایت جهان عرب بسیار ضروری است.

سناتور «جان کری» در ادامه مطلب خود در بخش دیدگاه‌های وب‌سایت «الجزیره» یادآوری می‌کند که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) و جامعه عرب از این اقدام حمایت کرده‌اند و این نشانه بسیار خوبی است. کشورهای مسلمان باید از اقدامات تدارکاتی برای احتمال دخالت نظامی در صورت گسترش لجام‌گسیخته خشونت در لیبی حمایت کنند.

برقراری منطقه ممنوعه پرواز بر فراز خاک لیبی مسلماً کلید حل بحران لیبی نخواهد بود. اگر لیبی وارد یک جنگ داخلی تمام‌عیار شود بعید است که این اقدام بتواند تعادل قوا بین دو طرف متخاصم را تعیین کند. ولی حداقل با ممنوع کردن پرواز و حملات هوایی می‌توان از تعداد تلفات غیرنظامیان کاست.

جان کری در ادامه مطلب خود می‌گوید که این یکی از اقداماتی است که در صورت وخیم‌تر شدن اوضاع باید به کار بسته شود و در عین حال نمادی است از حمایت ما از نیروهای مخالف دولتی لیبی، ولی تا زمانیکه این تصمیم اتخاذ شود جامعه جهانی باید کمک‌های بشردوستانه و دارو و وسایل پزشکی را در اختیار شورشیان قرار دهد. ما نباید اجازه دهیم که کمبود امکانات، آنها را به تسلیم وادار کند.

«سناتور جان کری» در بخش پایان تحلیل خود تاکید می‌کند که به هیچ وجه نباید گزینه دخالت مستقیم نیروهای آمریکایی را به میان آورد. هیچکس طرفدار درگیر شدن ارتش آمریکا در یک جنگ دیگر نیست، بخصوص در یک کشور مسلمان. و همانطور که باراک اوباما تاکید کرده‌است مردم لیبی باید مالک مطلق مبارزه خود برای آزادی باشند و نباید هیچ گونه بهانه‌ای به دست معمر قذافی داد.

شاید حتی تهدید به اِعمال منطقه ممنوعه پرواز باعث شود که خلبانان ارتش لیبی از انجام پرواز و حمله به غیرنظامیان منصرف شوند. در غیر این‌صورت ما باید آماده باشیم تا پیشاپیش جهان آزاد شرایط لازم برای پیش‌گیری از قتل عام مردم توسط «مجنونی» که تنها در فکر حفظ قدرت است را فراهم کنیم. آمریکا و جامعه جهانی در این مورد، همچون مورد بوسنی، باید ثابت کنند که در برابر اوباشی که خون مسلمانان را می‌ریزند به شکلی متحد وارد عمل خواهند شد.
XS
SM
MD
LG