لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

محجوب: اسناد گم‌شده تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی پیدا شد


ساختمان تامین اجتماعی در خیابان آزادی
ساختمان تامین اجتماعی در خیابان آزادی
علیرضا محجوب، رییس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، روز چهارشنبه دهم مهر، از پیدا شدن اسناد گم‌شده تحقیق و تفحص از این سازمان در زیرزمین یکی از ساختمان‌های تامین اجتماعی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی که در یک نشست خبری سخن می‌گفت با بیان این‌که «تاکنون بیش از ۳۰۰۰ برگ شکایت و سند تخلف از سازمان تامین اجتماعی به این هیات ارائه شده» افزود: «کسانی هستند که هزار میلیارد تومان سند پیش آنهاست که باید این موارد تعیین تکلیف شود.»

وی توضیحی در مورد هویت پنهان‌کنندگان این اسناد نداد و تنها گفت این اسناد که از زیرزمین یکی از ساختمان‌های تامین اجتماعی جابه‌جا شده بود «با کمک کارگران» پیدا شده‌است.

این اسناد، به گزارش روزنامه قانون، نتیجه تحقیق و تفحص یک ساله مجلس هشتم از سازمان تامین اجتماعی طی دوره‌ای است که سعید مرتضوی ریاست این سازمان را برعهده داشت.

علی زنجانی، عضو کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در مجلس هشتم، روز ۲۵ شهریور ماه به خبرگزاری مهر گفت این اسناد که ۲۰ هزار صفحه هستند توسط برخی از افراد وابسته به یکی از نمایندگان مجلس سرقت شد.

وی افزود: «پس از این ماجرا گزارش کتبی از مدارک گم شده به لاریجانی رییس مجلس هشتم داده شد که البته نام فردی را که نسبت به این کار اقدام کرده بود هم آوردیم، اما با توجه به پیگیری‌هایی که آنها انجام دادند، اتفاقی نیفتاد.»

«در یک شهری هر کسی پایش به صندوق تامین اجتماعی افتاده پول گرفته و رفته است»

روز چهارشنبه نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه و از اعضای هیات تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی، در یک نشست خبری در ارتباط با وضعیت سازمان تامین اجتماعی گفت: «ما پرونده‌ای داریم که در آن رقم میلیاردی به نام یک فرد زده شد وقتی از آن فرد پرسیدیم که این پول را چه کردید اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که اصلا این پول به او داده نشده است.»

وی افزود: «وقتی گیرنده و دهنده پول را با یکدیگر روبرو کردیم آنها همدیگر را نشناختند، این نشان می‌دهد که این اسناد به صورت صوری زده شده است و تنها کلاهبرداری عظیمی است.»

قاضی‌پور خطاب به قوه قضاییه گفت: «من این سوال را از قوه قضاییه دارم که چطور وقتی کارمندی یک بستهٔ کاغذ و یا خودکار را از اداره‌اش می‌برد او را اخراج می‌کنند، اما میلیاردها تومان پول در صندوق اجتماعی و شرکت‌های وابسته توسط مدیر عامل حیف و میل شده و کسی پاسخگو نیست؟»

این عضو هیات تحقیق و تفحص اضافه کرد: «تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی پرونده بسیار گسترده‌ای است، به طوری که ما به هر موضوعی وارد می‌شویم می‌بینیم که دست فردی در آن پرونده درگیر است.»

قاضی‌پور ادامه داد: «مثلا به ما کدهایی می‌دهند که فلان حقوق‌دان یا فلان نماینده مبلغ هنگفتی پول گرفته‌اند اما نمی‌گویند که نام این افراد چیست؟ و فقط حرف می‌زنند.»

این نماینده مجلس افزود: «بررسی‌های ما به اینجا رسیده است که در یک شهری هر کسی پایش در صندوق تامین اجتماعی افتاده پول گرفته و رفته است. سوال ما این است که چطور همشهری یک فردی که به تهران آمده با یک کاغذ ۵ تا ۲۰ میلیون تومان پول گرفته است؟»

سعید مرتضوی که در دوران مورد اشاره این تحقیق و تفحص ریاست سازمان تامین اجتماعی را بر عهده داشت پیش از آن دادستان تهران بود اما پس از فشارهای سیاسی که به خاطر نقش او در سرکوب‌های بازداشتگاه کهریزک وارد آمد از سوی محموداحمدی‌نژاد، رییس جمهوری پیشین، به ریاست تامین اجتماعی رسید.

دولت محمود احمدی‌نژاد، برای حفظ آقای مرتضوی در این سازمان، حتی چندین بار قوانین مربوط به تامین اجتماعی را تغییر داد. با وجود این، سعید مرتضوی بلافاصله پس از روی کار آمدن علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دولت حسن روحانی، از سازمان تامین اجتماعی برکنار شد.

رحمت‌الله حافظی، مديرعامل اسبق سازمان تامين اجتماعی، روز پنجم شهریورماه گفت که سازمان تامین اجتماعی در دولت محمود احمدی‌نژاد «تبديل به محلی برای فاميل‌بازی و محل ارتزاق عده‌ای از خواص شده بود.»

وی درباره شستا، شرکت سرمايه‌گذاری تامين اجتماعی، هم گفته است که اين شرکت يک مجموعه عظيم اقتصادی با گردش مالی قابل توجه است که به گفته او محل ارتزاق عده‌ای از خواص شده است.

از آخرین تصمیمات محمود احمدی‌نژاد پیش از کناره‌گیری از ریاست‌جمهوری واگذاری معادن شماره ۲ و ۳ گل‌گهر سیرجان به سازمان تامین اجتماعی بود که دلیل آن پرداخت دیون دولت به این سازمان عنوان شده است.
XS
SM
MD
LG