لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

بیانیه ۲۵۲ نماینده مجلس: قطار هسته‌ای ایران متوقف نمی‌شود


در حالی که اتحادیه اروپا و روسیه از ایران خواسته‌اند تا در مذاکرات پیش‌روی هسته‌ای از خود «انعطاف» نشان دهد، ۲۵۲ نماینده مجلس ایران با انتشار بیانیه‌ای درباره این مذاکرات تاکید کردند که «قطار هسته‌ای ایران متوقف نمی‌شود».

به گزارش خبرگزاری فارس، این نمایندگان در بیانیه خود که روز یک‌شنبه، ششم اسفند، در صحن علنی مجلس قرائت شد از هیات ایرانی در مذاکرات هسته‌ای خواستند تا تنها در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، ان‌پی‌تی، با طرف‌های مذاکره توافق کنند.

دور جدیدی از مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ قرار است هشتم اسفند (۲۶ فوریه) در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شود. در این دور از مذاکرات نماینده سازمان ملل و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، حضور خواهند داشت.

نمایندگان مجلس در بیانیه خود گفته‌اند که پیشنهادشان به «آمریکا و هم‌پیمانان غربی این است که واقعیت‌های هسته‌ای امروز جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند و سیاست تقابل را به تعامل تغییر دهند و بدانند که قطار هسته‌ای ایران در چارچوب اهداف صلح‌آمیز هرگز متوقف نخواهد شد».

در این بیانیه هم‌چنین به عنوان یکی از «تذکرها و هشدارهای جدی» آمده است که «از دو کشور روسیه و چین به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل انتظار می‌رود از زیاده‌خواهی‌ها و درخواست‌های غیرمنطقی آمریکا تبعیت نکنند و از اصول عهدنامه ان‌پی‌تی بویژه اصل ۴ که حق داشتن فناوری هسته‌ای را به اعضا می‌دهد، دفاع کنند و مخصوصا با روش‌های جدید و پلیسی کردن عرصه اقتصاد جهانی توسط آمریکا مقابله کنند».

در همین حال علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز یکشنبه درباره مذاکرات آتی ایران با کشورهای عضو ۱+۵ در قزاقستان، گفت که «اگر کشورهای مذاکره‌کننده به حرف‌های تکراری خود ادامه دهند و سیاست تقابل را همچون گذشته در پیش بگیرند مذاکرات نتیجه‌ای نخواهد داشت».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علاءالدین بروجردی در ادامه گفت: «اگر طرف‌های مذاکره‌کننده حرف منطقی در چارچوب ان‌پی‌تی و آژانس بین‌المللی هسته‌ای داشته باشند و نشانه‌های تعامل در برابر سیاست تقابل به وجود آید، متناسب با آن نیز تیم مذاکره‌کننده ایران عمل خواهد کرد».

پیش از این در سال ۲۰۱۲ سه دور مذاکره میان ایران و ۱+۵ برگزار شد، اما نتیجه ملموسی در بر نداشت.

در آستانه دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و ۱+۵، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز پنجم اسفند اظهار داشت که اگر ۱+۵ می‌خواهد وارد گفت‌وگوی سازنده شود، باید با «راهبرد جدید و پیشنهاد معتبر» پای میز مذاکره بنشیند.

مقامات ایرانی در آستانه این دور جدید از مذاکرات هم‌چنین بارها خواهان به رسمیت شناخته شدن «حقوق هسته‌ای ایران» و «حسن نیت غرب» شده‌اند و در این رابطه رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز به تازگی گفته‌است: «در مقابل ما نیز حسن نیت خود را از راه‌های مورد توافق طرفین در جهت رفع نگرانی‌های احتمالی نشان خواهیم داد.»

قدرت‌های غربی ادامه برنامه هسته‌ای ایران را نگران‌کننده می‌دانند و معتقدند که این برنامه ممکن است برای تولید بمب اتم در ایران ظرفیت‌سازی کند؛ جمهوری اسلامی ایران در مقابل بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید دارد و نگرانی‌ها در این خصوص را بی‌پایه توصیف می‌کند.
XS
SM
MD
LG