لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

انتصاب‌های رفاقتی و انتخابات فرمایشی در وزارت ورزش


به رغم برکناری تعدادی از رؤسای فدراسیون‌های ورزشی و در پی آن، ثبت نام از نامزدهای احراز پست ریاست ۹ فدراسیون، وزارت ورزش و امور جوانان از برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها خودداری می‌کند.

این وزارتخانه با استناد به دستورالعمل سازمان بازرسی کل کشور، چند مدیر بازنشسته و دوشغله را برکنار کرد و مدیران بازنشسته و دوشغله دیگری را به جای آن‌ها منصوب کرد.

حجت‌الله خطیب مدیرکل پیشین تربیت بدنی استان تهران از جمله مدیران بازنشسته دولتی است که در رأس فدراسیون کشتی، جایگزین محمدرضا یزدانی خرم، دیگر مدیر بازنشسته دولتی شده‌است.

محمدرضا کاظمی آشتیانی رئیس فدراسیون دو و میدانی، از سمت خود برکنار شد و همزمان حکم سرپرستی فدراسیون پرورش اندام را دریافت کرد. اما با گذشت چند روز، به عنوان یکی از کاندیداهای فدراسیون سه‌گانه ثبت نام کرد.

عجیب‌ترین انتصاب اما ماجرای پرحاشیه و بی‌سابقه فدراسیون سوارکاری بود.

چهار روز پس از انتصاب حمید حیدری به عنوان سرپرست جدید فدراسیون سوارکاری، وزارت ورزش اعلام کرد؛ «اشتباه تشابه اسمی» رخ داده و قرار بوده محمود حیدری مسئولیت این فدراسیون را بر عهده بگیرد.

حمید حیدری پس از مذاکرات مفصل با حمید سجادی معاون وزیر، این مسئولیت را پذیرفته بود. مراسم معارفه‌ او با حضور جمعی از مدیران کل و مشاوران وزراتخانه، همچنین علیرضا باقری مسئول امور مجامع وزارت ورزش و امور جوانان برگزار شد.

حمید حیدری پس از مراسم معارفه، به همراه غلامعلی تاجیک مدیر کل حراست وزارتخانه برای بازدید از ورزشگاه نوروزآباد و تماشای رقابت‌های کورس تهران، در جمع قهرمانان و پیش‌کسوتان سوارکاری حاضر شده و سخنرانی کرد.

چند روز بعد اما در تماسی تلفنی به او اعلام شد که وزیر، حکم شما را اشتباهی زده و قرار بوده محمود حیدری از دوستان محمد عباسی (وزیر ورزش و امور جوانان) به عنوان سرپرست جدید منصوب شود.

بلاتکلیفی فدراسیون‌های ورزشی

از بین ۱۲ فدراسیون ورزشی که دوره چهار ساله ریاست شان به پایان رسیده بود، حکم سرپرستی برای فدراسیون‌هـای روستایی و عشایری، شنا، سوارکاری، کشتی، ژیمناستیک، والیبال، بدنسازی و پرورش اندام، اسکیت، دوومیدانی، کاراته، ژیمناستیک و کوهنوردی صادر شد.

در فدراسیون ژیمناستیک که دوره سرپرستی جعفر درویش‌زاده به پایان رسیده بود، برای دومین بار حکم سرپرستی به نام او صادر شد تا با اقدامی غیر قانونی، عدم برگزاری مجمع انتخاباتی، وجاهت قانونی پیدا کند.

فدراسیون‌ ورزش‌های رزمی، پهلوانی و زورخانه‌ای و سه‌گانه هم دوره ریاست چهارساله مدیران‌شان به پایان رسیده، وزارت ورزش اما در قبال این فدراسیون‌ها، حتی گام اول که تعیین سرپرست موقت و نام‌نویسی از نامزدهای احراز پسـت ریاست است را برنداشته‌است.

فدراسیون ورزش‌های رزمی و فدراسیون ورزش‌های سه‌گانه بیش از یک سال است که توسط مدیرانی بدون حکم اداره می‌شوند. فدراسیون‌های تیروکمان و موتورسواری هم به پایان دوره چهارساله‌شان نزدیک می‌شوند تا به این ترتیب، تعداد فدراسیون‌های بلاتکلیف به عدد ۱۷ برسد.

نکته دیگری که اعتراض و انتقاد کارشناسان ورزش را برانگیخته، ایجاد تغییر در فدراسیون‌هایی است که بخت کسب مدال در المپیک لندن را دارند. به باور کارشناسان ورزش، این وزارتخانه باید اولویت تغییرات را به فدراسیون‌هایی می‌داد که بخت کسب مدال یا حتی کسب سهمیه المپیک را هم ندارند و تحول در ساختار مدیریتی این فدراسیون‌ها، لطمه‌ای به تیم‌های ملی‌شان نخواهد زد.

حالا فدراسیون والیبال که تنها شانس ایران در ورزش‌های تیمی برای کسب سهمیه المپیک است، همچنین فدراسیون‌ دوومیدانی که با احسان حدادی بخت کسب مدال المپیک را دارد و فدراسیون کشتی که در هر دو رشته آزاد و فرنگی مدعی کسب نشان‌های رنگارنگ از بازی‌های لندن به شمار می‌رود، با سرپرست اداره می‌شوند و در بحبوجه تلاش برای کسب سهمیه‌های المپیک، در گیرودار حاشیه‌های انتخاب رئیس هستند.

محمدرضا یزدانی خرم در این باره به خبرگزاری فارس گفت: «زمانی‌که خود وزیر می‌گوید مدال المپیک مهم نیست، من چه بگویم؟»

انتخابات فوتبال چه زمانی برگزار می‌شود؟

دوره چهارساله ریاست علی کفاشیان بر مهم‌ترین فدراسیون ورزشی ایران، در ماه جاری به پایان خواهد رسید. اما زمان برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال هم نامشخص است.

مسئولان فدراسیون فوتبال می‌گویند؛ انتخابات به دلیل اصلاح اساسنامه به تعویق خواهد افتاد. اما معاون پارلمانی وزارت ورزش اعلام کرده‌ است که انتخابات فوتبال بدون تاخیر برگزار خواهد شد.

سخنگوی اتحادیه فوتبال نیز معتقد است: «تعویق انتخابات فدراسیون یک بی اخلاقی است و در این خصوص بارها به مسئولان فدراسیون تذکر شفاهی داده‌ایم. حالا روز عمل به اساسنامه فدراسیون فوتبال است و نباید بگذاریم هیچ شبهه‌ای به وجود بیاید.»

اما علی کفاشیان اعلام کرده‌است که برای برگزاری انتخابات به سه ماه زمان نیاز دارد و اصلاح اساسنامه نیز در آینده انجام خواهد شد
احمدرضا براتی معاون حقوقی اتحادیه فوتبال در این باره به خبرگزاری ایرنا گفت: «متاسفانه دست‌هایی در کارند تا انتخابات را با تاخیر و برخلاف قوانین برگزار کنند.»

او اظهارات کفاشیان درباره تعویق انتخابات را «تخلف عذر بدتر از گناه» دانست.
فدراسیون فوتبال ایران در پاسخ به اعتراض اتحادیه فوتبال که در قالب مصاحبه‌های متعدد و صدور بیانیه، بازتاب پیدا کرده‌است، جوابیه‌ای صادر کرده و اعتراض‌ها را وارد ندانسته‌است.

به این ترتیب، فدراسیون فوتبال دیدگاهی متفاوت با وزیر ورزش دارد که تاکید کرده‌است، انتخابات فوتبال در مهلت مقرر برگزار خواهد شد.
کاندیداتوری علی سعیدلو آخرین رییس سازمان تربیت بدنی و محمد علی‌آبادی رئیس کمیته ملی المپیک، از گمانه‌زنی‌های رسانه‌های نزدیک به دولت در روزهای اخیر بوده‌است.

علی کفاشیان در حاشیه مجمع سالانه کمیته ملی المپیک، این موضوع که حضورش پس از پایان مهلت چهار ساله در فدراسیون فوتبال غیر قانونی است را رد کرد و گفت: «مجمع اختیار دارد هر کاری که می‌تواند انجام دهد و هر زمان که تمایل دارد انتخابات را عقب بیندازد و حتی رئیس فدراسیون را عزل یا نصب کند.»

کفاشیان درباره احتمال نامزدی محمد علی‌آبادی برای احراز این سمت گفت: «ریاست کمیته ملی المپیک بهتر از فدراسیون فوتبال است.»

کشمکش بر سر تعیین سرپرست‌ها و رئیسان برای فدراسیون‌های ورزشی، در شرایطی بر سر تیم‌های ملی سایه انداخته‌است که مجامع انتخاباتی، همواره به نحوی تشکیل شده‌است که اکثریت رای‌دهندگان، صدای رئیس سازمان ورزش باشند و گزینه مورد اعتماد او را به کرسی ریاست بنشانند.
عزل و نصب‌های اخیر در وزارت ورزش، حاکی از تداوم رویه‌ای است که سازمان تربیت بدنی در مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی اعمال می‌کرد.
XS
SM
MD
LG