لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

کشف پنجاه سیاره جدید؛ احتمال قابل زیست بودن یکی از آنها


تصویر نقاشی‌شده‌ای از سیاره «اچ‌دی ۸۵۵۱۲بی» courtesy M. Kornmesser/ESO
تصویر نقاشی‌شده‌ای از سیاره «اچ‌دی ۸۵۵۱۲بی» courtesy M. Kornmesser/ESO
ستاره‌شناسان روز دوشنبه اعلام کردند که موفق شده‌اند پنجاه سیاره جدید خارج از منظومه خورشیدی ما کشف کنند که یکی از آنها در لبه محدوده قابل زیست ستاره خود قرار دارد. دانشمندان از احتمال وجود آب و بنابر این حیات در این سیاره سخن می‌گویند.

این سیاره «اچ‌دی ۸۵۵۱۲بی» (HD 85512b) نام دارد و در منظومه یک ستاره در صورت فلکی بادبان واقع شده‌است. سیاره «اچ‌دی ۸۵۵۱۲بی» در حدود ۳.۶ بار از زمین سنگین‌تر است و در فاصله ۳۶ سال نوری از ما واقع شده‌است.

این دومین سیاره کشف شده در بیرون از منظومه شمسی است که ممکن است زیست از نوعی که ما در زمین می‌شناسیم را در خود جا داده باشد. اولین سیاره‌ای که با این مشخصات یافته شد «گلیزه۵۸۱دی» (Gliese581d) نام دارد و در سال ۲۰۰۷ کشف شد.

اعلام کشف پنجاه سیاره که روز دوشنبه توسط «رصدخانه جنوبی اروپا» واقع در شیلی انجام شد بزرگ‌ترین کشف یک‌باره سیارات فراخورشیدی تاکنون است و با احتساب این کشف، شمار سیاره‌های فراخورشیدی که تا امروز کشف شده‌ به ۶۴۵ رسید.

این گنجینه سیاره‌ای با استفاده از دستگاهی به نام هارپس (HARPS)، مخفف «سیاره‌یاب سرعت شعاعی با دقت بالا» کشف و کاوش شده‌است.

بنا به اعلام ستاره‌شناسان، ۱۶ سیاره از ۵۰ سیاره کشف شده از نوع «اَبَرزمین»، یعنی سیاره‌های چگال‌تر از زمین، هستند. تمرکز جستجوی اخترشناسان از مدت‌ها پیش بر یافتن ابرزمین‌های واقع در محدوده‌های زیست‌پذیر اطراف ستاره‌ها متمرکز شده‌است زیرا در این نواحی احتمال وجود آب و زندگی از همه نقاط دیگر بیشتر است.

کره زمین در محدوده زیست‌پذیر پیرامون خورشید قرار دارد ولی برای نمونه سیاره ناهید (زهره) به خاطر نزدیک‌تر بودن به خورشید گرم‌تر از آن است که قابل زیست باشد و سیاره بهرام (مریخ) به خاطر دوری از خورشید و سردی زیاد، برای وجود حیات مناسب نیست.

ابزار رصدخانه جنوبی اروپا در حال حاضر از قدرت کافی برای رصد سطح سیاره «اچ‌دی ۸۵۵۱۲بی» برخوردار نیستند اما راه‌های دیگری برای تجزیه و تحلیل سطح این سیاره وجود دارد که یکی از آنها ردیابی رد پای اکسیژن در ترکیب شیمیایی جو آن است.

«الن گولد»، از اخترشناسان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، این کشف جدید را «بسیار هیجان‌انگیز» می‌نامد و می‌افزاید که «ظاهراً به مرور داریم به عصر طلایی سیاره‌های فراخورشیدی نزدیک می‌شویم.»

سارا سیگِر، اخترشناس مؤسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی)، در مصاحبه با نشریه «نشنال جیوگرافیک» گفت که «بسیار عالی است که ما هم‌اینک وارد دوره‌ای شده‌ایم که یافتن ابرزمین‌ها تبدیل به یک امر پیگیر و دائمی شده‌است.»

وی ابراز امیدواری کرد که به خاطر قرار گرفتن این ۵۰ سیاره در نزدیکی ستاره‌های نسبتاً روشن بتوان در آینده‌ای نزدیک با به کار بردن دیگر روش‌ها، اطلاعات رصدی خوبی از این سیارات به دست آورد.
XS
SM
MD
LG