لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

پیام اوباما برای روزه‌دارها: ماه رمضان یادآور حقوق انسانی است


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه، ۱۷ تیر، هشتم ژوئیه، پیامی را به مناسبت آغاز ماه رمضان برای مسلمانان آمریکا و جهان فرستاد.

این پیام که در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شده ماه رمضان را که ماه روزه‌داری مسلمانان است «یادآور حقوق انسانی» دانسته و بار دیگر اعلام کرد که ایالات متحده پشتیبان کسانی است که در تلاشند «آزادانه امور دینی خود را به جا آورند».

در همین حال روز دوشنبه روزنامه بریتانیایی گاردین خبر داد که رهبران نهادهای مختلف اسلامی از باراک اوباما خواسته‌اند تا در خلال ماه رمضان در سیاست تغذیه اجباری بازداشت‌شدگان گوانتانامو که در اعتصاب غذا به‌ سر می‌برند تجدید نظر کند.

اعتصاب غذای طولانی‌مدت بیش از صد زندانی گوانتانامو در اعتراض به شرایط بازداشت‌شان همچنان ادامه دارد و مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که در ماه رمضان قصد دارند مسئله روزه‌داری در ساعات روز را رعایت کرده و تنها در ساعات پس از افطار اقدام به تغذیه اجباری زندانیان بکنند.

ابراهیم هوپر، سخنگوی شورای روابط آمریکا و جوامع مسلمان، در این باره به گاردین گفت که به باور این شورا «تغذیه اجباری در هر زمانی نادرست است و به‌ویژه این اقدام در ماه رمضان ناراحت‌کننده‌تر است».

متن پیام باراک اوباما

ترجمه متن پیامی که روز دوشنبه در وب‌سایت کاخ سفید به انتشار رسید به این شرح است:

«با فرا رسیدن ماه مقدس رمضان، من و میشل برای جامعه مسلمانان در ایالات متحده و در سراسر جهان آرزوی بهترین‌ها را داریم.

برای ۱٫۵ میلیارد مسلمان جهان، ماه رمضان ماه تأمل و تفکر، روزه‌داری، و اخلاص است. این ماه همچنین فرصتی به‌ دست می‌دهد تا خانواده‌ها و دوستان گرد هم آمده و اصولی را ارج بنهند که پیونددهنده مردم ادیان مختلف به هم است. اصولی که تعهد به صلح، عدالت، برابری، و شفقت با هم‌نوعان را همراه خود دارد. این رشته‌های پیوند بسیار مستحکم‌تر از اختلافاتی است که اغلب باعث جدایی ما می‌شود.

این ماه همچنین این اصل را به ما یادآور می‌شود که آزادی، کرامت، و فراهم بودن فرصت‌های برابر، حقوق غیر قابل انکار تمامی ابناء‌ بشر است.

تعمق و تأمل ما بر این ارزش‌های جهانی در زمانی صورت می‌گیرد که بسیاری از شهروندان در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا همچنان در جهت نیل به این حقوق اساسی کوشش می‌کنند و میلیون‌ها نفر از پناهندگان مناسک ماه رمضان را دور از خانه و کاشانه خود به جا می‌آورند.

ایالات متحده پشتیبان همه آنانی است که برای ساختن جهانی بهتر تلاش می‌کنند. جهانی که در آن همه مردمان آینده و سرنوشت خود را تعیین کنند، جهانی که همه مردمان بدون ترس از خشونت، آزادانه امور دینی خود را به جا آورند.

در ایالات متحده ماه رمضان به ما یادآور می‌شود که میلیون‌ها نفر از آمریکاییان مسلمان هر روز به غنای کشور ما یاری می‌رسانند؛ شهروندانی که در دولت ما به خدمت مشغولند، پیشرفت‌های جدیدی را در صحنه علمی کشور رقم می‌زنند، و به همسایگان محتاج ما یاری می‌رسانند.

من این افتخار را داشته‌ام تا طی چهار سال گذشته هر ساله در کاخ سفید میزبان مراسم افطار باشم. امسال نیز چشم به راه خوشامدگویی به آمریکاییان مسلمانی هستم که به عنوان کارآفرین، فعال عرصه‌های مختلف، و هنرمند در پیشرفت کشورمان سهیم‌اند.

بدین‌وسیله برای تمامی مسلمانان در سراسر آمریکا و جهان ماهی پربرکت و شاد برای خانواده‌ها، و همراه با صلح و تفاهم آرزو می‌کنم. رمضان مبارک.»
XS
SM
MD
LG