لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

اوباما: تنش های ناشی از جنگ احتمالی با ایران علت گرانی نفت است


باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا.
باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا.
باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه گفت که تنش‌های ایجادشده در ارتباط با احتمال آغاز جنگ علیه ایران عامل اصلی افزایش اخیر قیمت نفت است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، بهای بنزین در ایالات متحده ظرف دو هفته گذشته بیش از ۱۲ سنت افزایش داشته و هم‌اینک به طور متوسط به ۳٫۸۱ دلار در هر گالن رسیده‌است.

رییس‌جمهوری آمریکا در این زمینه روز دوشنبه به شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» آمریکا گفت: «بزرگ‌ترین محرک برای افزایشی که در قیمت بنزین شاهدیم گمانه‌هایی است که درباره احتمال وقوع جنگ در خاورمیانه زده می‌شود و برای همین است که سعی داشته‌ایم از حرف‌های نامرتبطی که درباره جنگ در آنجا زده می‌شود بکاهیم.»

آقای اوباما در این مصاحبه افزود که شرایط جهانی به‌ویژه صحبت در مورد جنگ احتمالی با ایران، و افزایش تقاضای خرید نفت از سوی چین و هند قیمت‌ها را بالا می‌برند و بهترین راه کاهش بهای نفت در درازمدت این است که از مصرف کاسته شود.

نظرسنجی‌ها حاکی از افزایش نارضایتی رای‌دهندگان آمریکایی در ارتباط با شیوه برخورد دولت باراک اوباما با مسئله قیمت نفت است و رقبای انتخاباتی وی از حزب جمهوری‌خواه نیز هم‌اینک حملات لفظی گسترده‌ای را به دولت اوباما آغاز کرده‌اند.

کاخ سفید تلاش های گسترده‌ای را برای دفاع از سیاست‌های انرژی باراک اوباما آغاز کرده است که یکی از این تلاش‌ها، کاستن از گمانه‌زنی‌ها در پیوند با جنگ احتمالی علیه ایران است.

باراک اوباما هفته پیش نیز در یک سخنرانی نسبت به آنچه «اظهارنظرهای نامرتبط» برخی کارشناسان و سیاستمداران در مورد جنگ با ایران نامید انتقاد کرد و به تازگی در سخنرانی دیگری در همایش «ایپک»، پرقدرت‌ترین نهاد آمریکایی‌های دوستدار اسرائیل، نیز گفت: «پرگویی درباره جنگ با ایران، تنها در راستای منافع ایران خواهد بود.»

باراک اوباما در حالی که باید نشان دهد در برابر ایران نرم نیست، در عین حال باید به گونه‌ای عمل کند که رای‌دهندگان آمریکایی برای افزایش بهای سوخت و فشار اقتصادی، به سمت جمهوری‌‌خواهان گرایش پیدا نکنند.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که روز سه‌شنبه بهای نفت در بازارهای آسیایی نیز افزایش یافته و به نوشته این خبرگزاری، تحلیلگران علل اصلی این افزایش قیمت را بهبود چشم‌انداز اقتصاد ایالات متحده و تداوم نگرانی‌ها در قبال تنش میان ایران و غرب عنوان می‌کنند.

هانی حسین، وزیر نفت کویت، روز یک‌شنبه در مصاحبه‌ با تلویزیون دولتی کویت گفت که «تهدیدات مربوط به بستن تنگه هرمز، بحران حوزه یورو، گمانه‌زنی‌ها و افزایش بهای نفت، وضعیت را پیچیده کرده‌اند و این جای نگرانی دارد.»

مقام‌های ایرانی در ماه ژانویه تهدید کردند که با افزایش فشار غرب برای تحریم صادرات نفت ایران، جمهوری اسلامی ممکن است به بستن تنگه هرمز که از گذرگاه‌های اصلی نفت جهان است دست بزند.
XS
SM
MD
LG