لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

«پیام کروبی نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان وارد بازی اعاده آبروی حکومت نشده‌اند»


مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت. تهران، ۲۳ اکتبر ۲۰۰۹.
مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت. تهران، ۲۳ اکتبر ۲۰۰۹.
مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت در ایران که در حصر خانگی به سر می‌برد، در پیامی به مناسبت نزدیک شدن به انتخابات مجلس نهم گفته‌است که «حکومت خود را برای برگزاری انتخابات فرمایشی آماده می‌کند.»

آقای کروبی بیش از ۳۰۰ روز است که در حصر خانگی به سر می‌برد ولی بر اساس گزارش سایت سحام‌نیوز، نزدیک به این رهبر مخالفان دولت، وی به صورت هفتگی با همسر خود، فاطمه کروبی، دیدار می‌کند.

جزئیات بیشتر در گزارش زیر و با گفت‌وگو با سراج‌الدین میردامادی، فعال سیاسی:

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:14 0:00
لینک مستقیم


هر چند که مهدی کروبی ظاهراً در خانه خود محبوس است اما از عمده‌ترین محدودیت‌هایی که علیه وی اعمال می‌شود، به گفته خانواده‌اش ممنوعیت دسترسی به اخبار آزاد است. آن گونه که فاطمه کروبی به سحام‌نیوز گفته مهدی کروبی تنها به اخبار صدا و سیما و دو روزنامه دسترسی دارد.

فاطمه کروبی این هفته پس از ملاقات با همسرش از آخرین اظهار نظرهای وی در مورد انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی خبر داد. فاطمه کروبی از همسرش مهدی کروبی نقل کرده‌است که «هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده آقایان، ستاد مبارزه با تخلفات انتخاباتی را با حکم رئیس قوه قضائیه تشکیل داده‌اند و اینها نشان‌دهنده آن است که آقایان هیچ اعتقادی به رأی مردم ندارند و از هم اکنون خود را برای برگزاری انتخاباتی فرمایشی آماده می‌کنند.»

سراج‌الدین میردامادی، فعال سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلبان ساکن پاریس، انتشار صریح چنین دیدگاهی را نشانه شکست حاکمیت در تغییر دیدگاه‌های رهبران جنبش سبز می‌داند و می‌گوید: «رهبران جنبش سبز، آقایان میرحسن موسوی و مهدی کروبی و به طور مشخص آقای کروبی بیش از ۳۰۰ روز است که در حبس خانگی قرار دارند و حاکمیت سعی کرده با بستن مجاری اطلاع‌رسانی و قطع ارتباط این افراد با دنیای خارج آنها را مرعوب کرده و به فرمانبرداری و اطلاعت مجبور کند. اما با پیامی که بیرون آمده مشخص می‌شود حاکمیت در این پروژه شکست خورده و نتوانسته با تمام فشار و تنگناهایی که ایجاد کرده این بزرگواران را مرعوب کند و آنها را به تبعیت از سیاست‌های دیکته شده وادارد.»

سراج‌الدین میردامادی ادامه می‌دهد: «به طور مشخص در زمینه انتخابات هم حاکمیت یک بزنگاه مهم سیاسی در پیش دارد و در این بزنگاه سیاسی تلاش می‌کند بخشی از مشروعیت و آبروی از دست داده خود را در انتخابات سال ۸۸ بازسازی کند و در این بازسازی برایش اهمیت دارد کسانی که در رأس جنبش اعتراضی بودند و موجب شدند این مشروعیت از پیکر حاکمیت کنده شود، به حاکمیت بپیوندند و تلاش کنند تنور سرد انتخابات را به نوعی گرم کنند که عملا جنبش اعتراضی و اصلاح‌طلبان وارد این بازی نشده‌اند. پیامی که از آقای کروبی بیرون آمده درست در همین موضع است که یک پیکره عظیم از بدنه سیاسی- اجتماعی جامعه وارد بازی انتخابات نشده و آن را فرمایشی اعلام کرده‌اند. بنابراین انتخابات با سردی بسیار مواجه است مضاف بر این که آقایان دچار کاستی هستند و سخت نیاز دارند اصلاح‌طلبان و جنبش سبز این فضای سرد را گرم کنند ولی امیدی به بازگشت بدنه مهم سیاسی- اجتماعی به عرصه انتخابات ندارند.»

*

به گفته فاطمه کروبی، مهدی کروبی از دیگاه‌های مقام‌های جمهوری اسلامی استنباط کرده‌است آقایان از تداوم قهر و نارضایتی مردم به خوبی مطلع هستند و می‌خواهند انتخاباتی فرمایشی و دستوری ترتیب دهند و با رد صلاحیت و ابطال بعضی حوزه‌ها و پرکردن صندوق‌های رأی از رأی‌های بدون صاحب و سپس برخورد و دستگیری و به وجود آوردن رعب و وحشت و امنیتی کردن کشور، پروژه تکراری انتخابات ۸۸ را بار دیگر پیاده کنند.

این رهبر مخالفان ابراز امیدواری کرده‌است مردم ایران در فرصتی مناسب ارزش‌های موجود در قانون اساسی ۵۸ را البته با اصلاحاتی که در گذر زمان ضروری می‌نماید احیا کنند.

سراج‌الدین میردامادی در پاسخ به این سؤال که آیا این موضع‌گیری صریح سبب خواهد شد شایعات مبنی بر آزادی رهبران جنبش سبز در روزهای باقیمانده تا انتخابات مجلس نهم نیز منتفی شود، می‌گوید: «بله همین طور است. البته حاکمیت تلاش می‌کند طبق سنت همیشگی در آستانه هر انتخابات مقداری فضا را بازتر کند و کمی آرامش و امنیت موقت ایجاد کند تا بتواند مردم را پای صندوق‌های رأی بکشد و درست درهمین راستا این شایعه را پخش کردند، اما بر اساس شایعات نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد. این فریبی است که حاکمیت دارد به کار می‌بندد برای انحراف افکار عمومی و کشاندن مردم پای صندوق‌های رأی ولی به نظر نمی‌رسد کافی باشد.»

انتخابات مجلس نهم قرار است روز دوازدهم اسفندماه سال جاری در ایران برگزار شود و کار ثبت نام نامزدهای انتخاباتی از روز جمعه، دوم دی ماه، در سراسر کشور آغاز شده‌است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران تا پایان روز دوم ۶۳۹ نفر کاندیدا برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند که ۶۱۰ نفر از آنها مرد و ۲۹ نفر زن هستند. گزارش‌های خبرگزاری فارس درباره ثبت نام نامزدها بیانگر آن است که اکثر این افراد از حامیان دولت و اصول‌گرایان هوادار آیت‌الله خامنه‌ای هستند.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG