لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

نخستین نشست شورای همکاری خلیج فارس پس از افشاگری‌های ویکی‌لیکس


رهبران شش کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس روز دوشنبه برای گفت‌وگو در ابوظبی گرد هم می‌آیند تا در مورد مسائل جاری منطقه و از جمله افشاگری‌های وب‌سایت ویکی‌لیکس در مورد سخنان گروهی از رهبران این کشورها علیه ایران به بحث بنشینند.

یادداشت‌های محرمانه دیپلماتیک سفارت‌های آمریکا که به تازگی از سوی ویکی‌لیکس منتشر شده حکایت از این دارند که رهبران کشورهای مختلف عربی از آمریکا خواسته‌اند تا «از هر راه ممکن» و حتی از طریق حمله نظامی، از برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری کند.

این در حالی است که شیخ محمد الصباح، وزیر خارجه کویت پس از نشست سال گذشته شورای همکاری خلیج فارس از مخالفت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با هرگونه حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران خبر داده‌بود.

وزیر خارجه کویت در پایان نشست سال گذشته این شورا گفت «هر تنش تازه در منطقه، بر موقعیت ما تأثیر می‌گذارد و از آن‌جایی‌که پیشاپیش مشکلات زیادی داریم، نمی‌خواهیم با مشکل دیگری مواجه شویم.»

تاکنون به‌جز مقامات بحرین هیچ‌یک از کشورهای عربی همسایه ایران در خلیج فارس واکنشی رسمی نسبت به افشای اسناد تازه ویکی‌لیکس نشان نداده‌اند ولی انتظار می‌رود که اعضای شورای همکاری خلیج فارس در پی نشست سالانه خود در روز دوشنبه موضعی علنی نسبت به این اسناد اعلام کنند.

این نشست دوروزه نخستین گردهمایی این گروه از کشورها پس از انتشار سندهای دیپلماتیک در ویکی‌لیکس است.

بنا بر اسناد ویکی‌لیکس، پادشاه بحرین در سال ۲۰۰۹ به ژنرال دیوید پترائوس گفته‌بود که آمریکا باید برنامه هسته‌ای ایران را «از هر راهی که لازم است» متوقف کند.

وزیر خارجه بحرین روز جمعه در واکنش به این خبر گفت که در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران، میان مواضع علنی بحرین و آنچه حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین به طور خصوصی گفته و در این اسناد بازتاب یافته «تضادی وجود ندارد.»

در یادداشت‌هایی که ویکی‌لیکس می‌گوید متعلق به سفارتخانه‌های آمریکا در خاورمیانه است، پادشاه عربستان به آمریکا می‌گوید: «سر مار را قطع کنید.»

«درخواست رئیس وقت سنای اردن برای بمباران ایران و درخواست امارات برای اقدام عاجل علیه ایران» از دیگر مواردی است که در اسناد دیپلماتیک ایالات متحده در سایت ویکی‌لیکس به‌چشم می‌خورد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران روز دوشنبه گذشته در نخستین واکنش مقام‌های ایرانی به اسناد تازه فاش شده در ویکی‌لیکس گفت که مطالب مطرح شده در این اسناد به روابط ایران با کشورهای منطقه لطمه‌ای نخواهد زد و افزود که «کشورهای منطقه همه با هم دوست و برادریم و مطلق این شیطنت‌ها تاثیری در روابط ملت‌ها نخواهد داشت.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سامی الفرج، رئیس مرکز مطالعات راهبردی کویت، در مورد مواضع عربی نسبت به ایران به این خبرگزاری گفت: «رهبران خلیج فارس می‌دانند که در خط مقدم علیه ایران قرار دارند و ترس خود را در محافل خصوصی مطرح می‌کنند. نشست ابوظبی می‌تواند سرنخ‌هایی به‌دست دهد که آیا آنها حاضرند به طور علنی نیز موضع محکم‌تری نشان دهند یا نه.»
XS
SM
MD
LG