لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

هاشمی رفسنجانی خواستار برگزاری انتخابات «آزاد و شفاف» شد


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام.
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام.
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز دوشنبه، ۲۰ شهریورماه، درباره انتخابات آینده ریاست‌ جمهوری در ایران گفت: «برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و منطبق بر قانون اساسی می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات کشور را حل کند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه با اعضای انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران دیدار کرده و این دانشجویان «پرسش‌های مکرری درباره راه‌های خروج از وضع کنونی» داشتند.

بنا بر این گزارش، هاشمی رفسنجانی «تدبیر، عقلانیت، دوری از افراط و تفریط و جنجال‌آفرینی‌های کاذب» را از راه‌های برون‌رفت از شرایط فعلی دانست و خواستار «برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و منطبق بر قانون اساسی» شد.

وی در ادامه «بازگشت به تجربه مشترک نظام از قبل از پیروزی انقلاب تاکنون» را راه درست و اساسی حل معضلات و مشکلات ایران خواند.

اکبر هاشمی رفسنجانی همواره به عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد انتقاد داشته و روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه طی یک سخنرانی اوضاع جامعه ایران را «تأسف‌بار» خواند و این وضع موجود را نتیجه «برخی سوءمدیریت‌ها» دانست.

وی در آن تاریخ در دیدار با روحانیون و مسئولان و فعالان سیاسی افزود که «آن چه بیش از مشکلات اقتصادی، مردم و به‌خصوص جوانان را آزار می‌دهد، تشدید آلودگی جامعه به دروغ، تهمت، فساد و تبعیض است».

وی به ایجاد شکاف در صفوف مسئولان جمهوری نظامی نیز انتقاد دارد و اوایل اسفندماه ۹۰ در مورد انتخابات ۱۲ اسفند ۹۰ مجلس گفته‌ بود که «اگر مسئولان انتخابات جناحی عمل کنند، زمین خواهیم خورد».

اکبر هاشمی رفسنجانی در آخرين خطبه نماز جمعه تهران خود در تيرماه سال ۱۳۸۸ و در جريان اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری، درخصوص به خطر افتادن مشروعيت نظام جمهوری اسلامی هشدار داده و برای عبور از بحران سياسی پس از انتخابات پيشنهادهایی نظير «آزادی زندانيان سياسی و جلب رضايت معترضان» را مطرح کرده بود.

«برخورد تند با دانشجویان موجب مهاجرت می‌شود»

به نوشته مهر، هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان روز دوشنبه خود گفت: «برخوردهای تند و خارج از قانون و قاعده‌ای که ممکن است در برخی دانشگاه‌ها با اساتید و دانشجویان صورت گیرد با اعتقادات تشیع و مکتب اسلام تطابق ندارد و موجب رنجش و بعضاً مهاجرت دانشجویان و فرهیختگان خواهد شد.»

از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد فشارها بر دانشجویان و «پاکسازی» استادان شدت گرفته و دانشگاهیان به ایجاد «جو امنیتی و پلیسی» در دانشگاه‌ها اعتراض دارند.

ایران در همین حال همواره در صدر جدول فرار مغزها در جهان قرار دارد و در سال ۱۳۸۹ صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که ایران با از دست دادن سالانه حدود «۱۸۰ هزار نفر» فرد دارای تحصیلات دانشگاهی، از نظر فرار مغزها مقام اول را به خود اختصاص داده است.
XS
SM
MD
LG