لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

صالحی: هیئت آژانس از تأسیسات هسته‌ای بازدید نمی‌کند


علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران.
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران.
هیئت بلندپایه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دومین بار در طول بیست روز گذشته برای مذاکره با مسئولان هسته‌ای جمهوری اسلامی بامداد روز یک‌شنبه وارد تهران شد.

در حالی که در رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال بازدید این هیئت از سایت فردو در نزدیکی قم نیز وجود داشت، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، مسئله بازدید این هیئت از تأسیسات هسته‌ای ایران را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی‌اکبر صالحی روز دوشنبه در پاسخ به این پرسش که آیا کارشناسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران نیز بازدید خواهند کرد، گفت: «خیر، تازه کار آنها آغاز شده‌ است.»

هرمان ناکارتس، معاون آژانس در امور تدابیر حفاظتی، که ریاست هیئت کارشناسی آژانس را در سفر دو روزه به تهران برعهده دارد، پیش از این سفر به خبرنگاران گفت: «بالاترین اولویت همچنان وجود احتمال ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران است.»

آقای ناکارتس همچنین افزود که این هیئت به رسیدن نتیجه ملموس در مذاکرات با ایران امیدوار است، اما تاکید کرد که رسیدن به پیشرفت و حرکت رو به جلو ممکن است زمان ببرد.

هرمان ناکارتس به همراه دیگر مقامات ارشد آژانس حدود سه هفته پیش نیز برای سفری کوتاه به ایران رفت تا با مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کنند، سفری که بعدا از سوی عده‌ای از مقامات غربی بی‌نتیجه توصیف شد.

در همین زمینه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هم پیشتر گفته بود ایران هنوز هیچ تضمینی برای بازرسی‌های بیشتر نداده، ولی ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات به نتیجه برسد.

سفر پیشین هیئت کارشناسی آژانس بنا به دعوتی صورت گرفت که علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، اواخر آذرماه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرستاد.

وی به خبرگزاری رویترز گفت که مقصود از گفت‌وگوها در تهران «تلاش برای برطرف کردن ابهامات با هدف حل و فصل موضوع و متوقف کردن و به انجام رساندن این روند بی‌پایان است».

نگرانی سازمان ملل و قدرت‌های غربی از استفاده احتمالی جمهوری اسلامی از فناوری هسته‌ای برای تولید جنگ‌افزار اتمی است، ولی مقام‌های ایران با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌دانند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهارقطعنامه تحریمی، از ایران خواسته است فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه‌ها را رد کرده و به فعالیت‌های اتمی خود از جمله غنی‌سازی اورانیوم ادامه داده ‌است.
XS
SM
MD
LG