لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

عربستان مانع عبور هواپیمای عمر البشیر به مقصد ایران شد


عمر البشیر، رییس‌جمهوری سودان.
عمر البشیر، رییس‌جمهوری سودان.
سودان روز یکشنبه اعلام کرد عربستان سعودی از عبور هواپیمای حامل عمر البشیر، رییس‌جمهوری این کشور که عازم مراسم تحلیف رییس جمهوری جدید ایران بود جلوگیری کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی روز یک‌شنبه ۱۳ مرداد اجازه عبور هواپیمای حامل عمر البشیر از حریم هوایی خود را نداد و این هواپیما ناچار به بازگشت به سودان شد.

«عماد سید احمد»، معاون مطبوعاتی رییس‌جمهوری سودان، با اعلام این مطلب به خبرگزاری فرانسه گفت که «عمر البشیر در این پرواز از هواپیمای ویژه ریاست‌جمهوری استفاده نکرده و هواپیمایی که از یک شرکت سعودی اجاره شده بود برای این منظور استفاده شده است.»

وی افزود: «وقتی که هواپیمای حامل البشیر وارد حریم هوایی عربستان شد خلبان به مقامات سعودی خبر داد که برای این پرواز تاییدیه گرفته شده اما این مقامات گفتند که این هواپیما اجازه عبور ندارد.»

هنوز اخباری در باره انگیزه عربستان سعودی از این اقدام منتشر نشده است.

مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری حسن روحانی که آقای البشیر عازم آن بود روز یک‌شنبه با حضور ده‌ها مقام خارجی در مجلس شورای اسلامی در تهران برگزار شد.

در واکنش به خبر جلوگیری عربستان از عبور هواپیمای عمر البشیر، عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز یک‌شنبه به خبرگزاری ایسنا گفت: «با وجود این که مجوزها قبلا گرفته شده بود اما در عمل از پرواز این هواپیما جلوگیری شده است و این هواپیما پس از مدتی پرواز مجبور شد به خارطوم باز گردد.»

وی افزود: «اگر انجام این اقدام از سوی این کشور صحت داشته باشد مایه تاسف بسیار شدید است.»

سودان از هم‌پیمانان جمهوری اسلامی ایران است و ایران، سال گذشته، به عنوان نشانه‌ای از اتحاد خود با سودان ناوگروهی را به بندر اصلی سودان در سواحل دریای سرخ اعزام کرد.

گزارش‌هایی نیز حاکی است که ایران از نواحی شرقی سودان برای قاچاق اسلحه به خاک مصر و از آنجا برای گروه حماس در نوار غزه استفاده می‌کند.

عمر البشیر، رییس جمهور سودان، به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در منطقه دارفور، از سوی دیوان بین‌المللی کیفری تحت تعقیب بین‌المللی قرار دارد.

وی با این حال در تیرماه سال ۹۰ به کنفرانس «مبارزه با تروریسم» در تهران دعوت شد و با شرکت در این کنفرانس با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز دیدار کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، غرب را به تلاش برای تجزیه سودان متهم کرد و گفت که جمهوری اسلامی از حکومت اسلامی سودان و یکپارچگی آن حمایت می‌کند.
XS
SM
MD
LG