لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

ضرب‌الاجل «شش ساعته» مخالفان اسد به سازمان ملل برای لغو دعوت از ایران


اپوزیسیون اصلی سوریه که مورد حمایت غرب است، روز دوشنبه سی‌ام دی‌ماه به دبیرکل سازمان ملل «شش ساعت» مهلت داد تا دعوت‌نامه خود از ایران برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه را پس بگیرد و تهدید کرد در صورتی که این دعوت‌نامه پس گرفته نشود در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «اَنس العبده»، عضو کمیته سیاسی ائتلاف ملی سوریه، در این باره گفته‌است: «ما تا ساعت ۱۹ به وقت گرینویچ مهلت می‌دهیم تا این دعوت پس گرفته شود.»

«احمد رمضان»، از اعضای ارشد ائتلاف ملی سوریه، نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که به خاطر دعوتی که از ایران شده اپوزیسیون سوریه شرکت خود در این کنفرانس را «تعلیق» کرده‌است.

مخالفان بشار اسد هم‌اینک در استانبول ترکیه گرد هم آمده تا در خصوص گام‌های بعدی خود در ارتباط با نشست ژنو ۲ گفت‌وگوهای اضطراری انجام دهند.

در همین حال عربستان سعودی که از حامیان اپوزیسیون سوریه است روز دوشنبه پذیرش تشکیل دولت انتقالی در سوریه از سوی ایران را شرط موافقت خود با حضور تهران در کنفرانس صلح سوریه عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان با انتشار بیانیه‌ای رسمی گفته‌است که «ایران رسماً و به طور آشکار موافقت خود را با ایجاد یک دولت انتقالی اعلام نکرده‌است.»

این بیانیه افزوده‌است: «این امر به اضافه این‌که نیروهای نظامی ایرانی در کنار نیروهای رژیم سوریه می‌جنگند باعث می‌شود که جمهوری اسلامی صلاحیت حضور در کنفرانس صلح سوریه را نداشته باشد.»

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز یک‌شنبه ۲۹ دی‌ماه پس از آنچه «دو روز گفت‌وگوهای فشرده» با وزیر خارجه ایران عنوان شده، اعلام کرد ایران به نشست صلح سوریه که این هفته در سوئیس برگزار می‌شود، دعوت شده است.

بان گی‌مون افزود که این دعوت را پس از آن انجام داده که ایران «تضمین‌هایی» در مورد پذیرش پیش‌شرط گفت‌وگوها یعنی استقرار یک دولت انتقالی در سوریه به وی داده‌است.

در همین حال اما مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه اعلام کرد که ایران «بر اساس دعوت رسمی صورت گرفته و بدون پیش‌شرط» در نشست ژنو ۲ درباره سوریه شرکت می‌کند.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، نیز روز دوشنبه در ارزیابی از حضور ایران در ژنو ۲ گفت: «اگر شرطی برای حضور در ژنو ۲ است باید برای کسانی باشد که از تروریست‌ها حمایت کرده و در کشتار مردم سوریه دخالت دارند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی افزود: «ما در ژنو ۱ حضور نداشتیم و مصوبات آن را قبول نداریم لذا به هیچ رو ژنو ۱ را نمی‌پذیریم و کسی نباید برای ما شرط بگذارد.»

وی افزود: «این که گفته می‌شود دولت انتقالی اشکال دارد، این کار یعنی سلب اختیار از مردم سوریه، ثانیا سپردن سوریه به دست تروریست‌ها.»

کنفرانس صلح سوریه موسوم به کنفرانس ژنو ۲ که قرار است چهارشنبه این هفته در شهر مونرو سوئیس برگزار شود نتیجه چند ماه تلاش سیاسی است و هدف از آن یافتن راه حلی برای پایان دادن به درگیری و خونریزی در سوریه عنوان شده‌است.

آمریکا و روسیه نقش کلیدی را در برپایی این نشست بازی می‌کنند. علاوه بر این دو، دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل یعنی چین، بریتانیا و فرانسه و در عین حال کشورهایی مانند استرالیا، بحرین، بلژیک، مکزیک، کره جنوبی، حکومت واتیکان، و عراق از جمله دعوت‌شدگان به این کنفرانس هستند.
XS
SM
MD
LG