لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

ترکیه خبر توقیف محموله سلاح در راه ایران به سوریه را تأیید کرد


وزیر خارجه ترکیه می‌گوید مقام‌های کشورش یک محموله سلاح که از ایران به سوریه می‌رفته را در بین راه متوقف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، احمد داووداغلو روز جمعه گزارش مربوط به متوقف کردن یک کامیون حامل سلاح که از ایران و از طریق ترکیه به سوریه می‌رفته را تأیید کرد و گفت: «ما این اطلاعات را دریافت کرده‌ایم و تحقیقات لازم در این زمینه آغاز شده ‌است.»

وی افزود: «در زمان مقتضی جزئیات این اطلاعات را بازگو خواهم کرد.»

روز پنج‌شنبه روزنامه آلمانی «زوددویچه زایتونگ» از قول «منابع دیپلماتیک غربی» نوشت که ترکیه چنین محموله‌ای را که از ایران به سوریه می‌رفته و «مقصد نهایی‌اش حزب‌الله لبنان» بوده متوقف کرده ‌است.

مقام‌های ترکیه در ماه مارس نیز محموله یک هواپیمای ایرانی به مقصد سوریه را به این علت که حمل آن تحریم‌های سازمان ملل را نقض می‌کرد توقیف کردند.

رسانه‌های ترکیه نوشتند که بار آن هواپیما شامل سلاح‌های سبک از جمله مسلسل، موشک‌انداز و خمپاره‌انداز بود.

ایران از سال ۲۰۰۶ به این سو با شش قطعنامه، از جمله چهار قطعنامه تحریمی از سوی شورای امنیت سازمان ملل با هدف وادار کردن مقام‌های ایرانی به تغییر رویه در برنامه اتمی جمهوری اسلامی روبه‌رو شده است و ممنوعیت وضع شده بر صادرات و واردات سلاح توسط ایران مستند به قطعنامه‌ای است که در سال ۲۰۰۷ علیه ایران به تصویب رسید.

در روزهای پایانی اسفندماه ۸۹ موارد دیگری نیز از نقض تحریم‌ها توسط جمهوری اسلامی در مناطق مختلف جهان گزارش شد که به گفته نستور اوسوریو، سفیر کلمبیا در سازمان ملل و رئیس کمیته تحریم‌های ایران، روند فزاینده این گزارش‌ها بسیار نگران‌کننده است.

در حالی که اسرائیل در هفته پایانی اسفندماه گذشته مدعی توقف یک کشتی باری ایرانی حامل سلاح برای شبه‌نظامیان فلسطینی شده بود، در همان هفته ایران به ارتباط با سه محموله تسلیحات مرتبط نظامی و هسته‌ای در کره جنوبی، سنگاپور و مالزی متهم شد و ترکیه نیز علاوه بر هواپیمای متعلق به شرکت یاس‌ایر، یک هواپیمایی ایرانی دیگر را که مشکوک به حمل سلاح بود بازرسی کرد.

نام جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته نیز بارها در اخبار مربوط به حمل و توقیف تسلیحات در گوشه و کنار جهان تکرار شد که در یکی از این موارد روابط ایران با چند کشور آفریقایی را دچار تشنج کرد.
XS
SM
MD
LG