لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

یزد و کرمان خواستار ممنوعیت حضور افغان‌ها در این دو استان شدند


پس از اعلام ممنوعیت رانندگی شهروندان افغان در ایران و آماده شدن مقدمات ممنوعیت اقامت آنها در دو استان مازندران و هرمزگان، اینک مدیرکل امور اتباع وزارت کشور ایران از درخواست دو استان یزد و کرمان برای اعمال محدودیت حضور افغان‌ها در این دو استان خبر می‌دهد.

محمد تهوری، مدیرکل امور اتباع وزارت کشور ایران، روز شنبه ۲۴ تیر با اعلام اعمال محدودیت حضور شهروندان «مجاز و غیرمجاز» افغان در استان‌های مازندران و هرمزگان، به خبرگزاری ایسنا گفت: «درخواست‌هایی نیز برای اعمال محدودیت به حضور افغان‌ها با توجه به اتفاقات اخیر رخ داده در استان یزد، از سوی استان یزد و نیز استان کرمان داشته‌ایم.»

محمد تهوری در ادامه اظهار کرد: «محدود کردن و یا گشایش برای حضور افغان‌ها در استان‌ها اتفاقی است که بر اساس پارامترهایی نظیر بحث معیشت، اشتغال و کار، تورم و بیکاری و غیره از سوی مدیران استان‌ها اتخاذ می‌شود.»

وی توضیحی در مورد «اتفاقات اخیر رخ داده در استان یزد» نداد، اما به تازگی اخباری در مورد تجاوز جنسی به یک دختر هجده‌ساله در شهر یزد و سپس قتل او منتشر شد که رسانه‌های ایرانی مقصران آن را «دو شهروند افغان» دانسته‌اند.

این در حالی است که شاه‌مردان قل، کاردار سفارت افغانستان در ایران، روز ۲۰ تیر به خبرگزاری مهر گفت که «پرونده تجاوز چند افغانی به یک دختر در استان یزد» هنوز در حال پی‌گیری است.

گزارش‌هایی نیز در مورد «حمله» گروهی از اهالی شهر یزد به مهاجران افغان ساکن این شهر در روزهای پس از اعلام این خبر در سایت‌های داخلی ایران منتشر شد که در همین زمینه فرامرز تمنا، معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، روز ۱۳ تیر به بخش افغان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت که «هنوز مشخص نیست که افغان‌ها در این قتل دست داشته‌اند یا خیر».

او افزود: «اگر هم این‌گونه باشد جرم، فردی است و نباید مردم ایران برای افغان‌های مهاجر در آن کشور ایجاد مشکلات کنند.»

بر اساس آخرین جدول سازمان سنجش آموزش کشور، استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مازندران (از ۱۰ تیر ۹۱)، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و همدان به طور کامل برای اقامت افغان‌ها ممنوع هستند.

به این ترتیب در صورت پذیرفته شدن درخواست دو استان یزد و کرمان برای ممنوعیت حضور شهروندان افغان، تعداد استان‌هایی که برای این اتباع ممنوعیت اقامت ایجاد می‌کنند به ۱۷ استان، از ۳۱ استان ایران، خواهد رسید که این به منزله رانده شدن اتباع افغان از نزدیک به ۵۵ درصد از خاک ایران خواهد بود.

در ادامه این محدودیت‌ها، رحیم رمضان آقایی، معاون پلیس راهور ایران، روز ۱۹ تیر به خبرگزاری مهر گفت که مهاجران افغان با کارت اقامت نمی‌توانند گواهینامه بگیرند و «گواهینامه افغانی» نیز در ایران معتبر نیست.

مسئله پارک صفه اصفهان

پايگاه خبری ايمنا، وابسته به مديريت شهری استان اصفهان، روز ۱۲ فروردین سال جاری به نقل از احمدرضا شفيعی، مسئول کميته انتظامی ستاد تسهيلات سفر در اين استان، نوشته بود در روز سيزده به‌در «برای برقراری امنيت از حضور اتباع افغان در پارک کوهستانی صُفّه اصفهان ممانعت خواهد شد».

در حالی که مسئولان ایرانی تاکنون در مورد دلایل این ممانعت توضیح بیشتری نداده‌ بودند، محمد تهوری، مدیرکل امور اتباع وزارت کشور ایران، روز شنبه در این باره به ایسنا گفته است که «موضوع پارک صفه اصفهان موضوعی امنیتی بود، چرا که سالانه اتباع غیرمجاز افغان در روز ۱۳ فروردین به مناسبت ورود محمود افغان در این منطقه گردهم آمده و این روز را گرامی می‌داشتند و البته این اظهار نظر مسئول مربوطه مورد تایید ما نیست».

شاه محمود هوتکی معروف به محمود افغان از رؤسای طوایف افغان بود که در زمان صفویان اصفهان را تسخیر کرد.

خبر ممنوعیت ورود شهروندان افغان به پارک صفه اصفهان پس از انتشار با واکنش شدید و منفی بسیاری از رسانه‌ها و فعالان اجتماعی ایرانی مواجه شد.

آقای تهوری روز شنبه در ادامه اظهاراتش اعلام کرد که «استفاده از تمام پارک‌ها و بوستان‌ها در کشور برای تمام اتباع و پناهندگان مجاز است» و همچنین افزود که «استفاده از تمام امکانات فرهنگی تفریحی برای پناهندگان و اتباع مجاز در همه نقاط کشور آزاد است».

نگاهی به آمار منتشر شده در سال‌های اخیر توسط دولت ایران نشان می‌دهد که حدود یک میلیون شهروند افغانستان به صورت مجاز و حدود دو میلیون نیز بدون مجوز در ایران سکونت دارند.

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز ششم تیرماه در کنفرانس مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی در تهران گفت: «قدرت‌های بزرگ، سه میلیون میهمان افغان را بر ما تحمیل کرده‌اند که اگر این تعداد افغان نباشند، آمار بیکاری کشور به صفر می‌رسد.»
XS
SM
MD
LG