لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

نخست‌وزیر اوکراین: اعتراضات شرق کشور، طرح روسیه برای حمله است


«آرسنی یاتسنیوک»، نخست‌وزیر اوکراین.
«آرسنی یاتسنیوک»، نخست‌وزیر اوکراین.
«آرسنی یاتسنیوک»، نخست‌وزیر اوکراین، روز دوشنبه ۱۸ فروردین گفت که حملات معترضان به ساختمان‌های دولتی در سه شهر عمده شرق اوکراین «بخشی از برنامه بی‌ثبات کردن اوکراین و وارد کردن نیروهای نظامی روس به خاک اوکراین» است.

به گزارش رویترز، او که در جلسه هیئت دولت سخن می‌گفت با ذکر این‌که «نیروهای روس در شعاع ۳۰ کیلومتری مرز اوکراین مستقر شده‌اند» گفت که «یک طرح ضد اوکراینی به اجرا درآمده که طی آن قرار است نیروهای خارجی از مرز گذشته و مناطقی از کشور را تصرف کنند.»

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی نخست‌وزیر اوکراین در این جلسه در ادامه با اظهار این‌که «مسکو قصد تکه تکه کردن اوکراین را دارد» گفت که دولتش اجازه اجرای «این طرح» را نخواهد داد.

هواداران روسیه روز یک‌شنبه در سه شهر خارکف، دونتسک، و لوهانسک در شرق اوکراین اقدام به تصرف ساختمان‌های دولتی کرده و خواستار برگزاری همه‌پرسی در مورد پیوستن این مناطق به روسیه شدند.

در همین حال مقامات پلیس محلی شهر لوهانسک خبر می‌دهند که تظاهرکنندگان هوادار روسیه که روز یک‌شنبه به چند مقر نیروهای امنیتی دولت در این شهر حمله کرده‌بودند روز دوشنبه اقدام به مصادره سلاح‌های موجود در این مقرها کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس راه اوکراین هم‌اینک راه‌های ورودی به شهر لوهانسک را که در فاصله‌ای نه چندان دور از مرز روسیه قرار دارد مسدود کرده‌است.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارتخانه کشور اوکراین روز دوشنبه خبر داد که نیروهای دولتی در شهر خارکف واقع در شرق اوکراین موفق شده‌اند یک ساختمان دولتی که به تصرف تظاهرکنندگان هوادار روسیه درآمده‌بود را تخلیه کنند.

گزارش‌های رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی حاکی است که «اولکساندر تورچینوف»، رئیس‌جمهور موقت اوکراین، با شنیدن خبر اعتراضات در شرق اوکراین سفر خود به لیتوانی را لغو کرده‌است تا به این وضعیت بحرانی بپردازد.

از سوی دیگر خبرگزاری روسی اینترفکس گزارش می‌دهد که «الکسی پوشکوف»، رئیس کمیته امور بین‌الملل پارلمان روسیه روز دوشنبه «فدرالی شدن» اوکراین را «تنها راه» برقراری ثبات در آن کشور دانسته است.

وی این‌گونه اظهارنظر کرده‌است که «رویدادها در دونتسک و دیگر شهرهای شرق اوکراین نشان می‌دهد که برقراری ثبات بدون فدرالی شدن ناممکن است، به‌ویژه در زمانی که کی‌یف از توان مالی لازم برخوردار نیست.»

شرق اوکراین که نیمی از ساکنان آن را روسی‌زبانان تشکیل می‌دهند منطقه عمده حضور طرفداران «ویکنور یانوکوویچ» بود؛ یانوکوویچ رئیس‌جمهوری برکنارشده اوکراین است که در پی اعتراضات علیه خود، در ماه فوریه به روسیه گریخت.

پس از آن‌که مقامات محلی در شبه‌جزیره کریمه با برگزاری یک همه‌پرسی در ماه مارس زمینه الحاق آن منطقه به روسیه را فراهم کردند درخواست‌های مشابهی در شرق اوکراین به میان آمده‌است.
XS
SM
MD
LG