لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

اعتراف «بنیاد رفاه کودک» به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران


لوگوی «بنیاد رفاه کودک»
لوگوی «بنیاد رفاه کودک»
مسئولان سازمان خیریه «بنیاد رفاه کودک» فعال در ایران که مقر آن در پورتلند ایالات متحده است و مهرداد یثربی، مؤسس آن، به اتهام‌های مورد نظر دادگاه فدرال آمریکا مبنی بر نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران اعتراف کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مهرداد یثربی و بنیاد کودک متهم هستند که با همدستی احمد ایرانشاهی و یک زوج ساکن تکزاس به نام‌های حسین لاهیجی و نجمه وحید به توطئه برای فریب دادن مقام‌های فدرال ایالات متحده جهت نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران اقدام کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، برای احمد ایرانشاهی، حسین لاهیجی و نجمه وحید برگه‌های اتهام جداگانه‌ای تنظیم شده ‌است.

بر اساس کیفرخواست ۲۶ صفحه‌ای مقام‌های قضایی آمریکا، مهرداد یثربی که مسئولیت بنیاد کودک در پورتلند را بر عهده دارد متهم است که بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ مبلغ پنج میلیون و ۴۰۰ هزار دلار را به حساب احمد ایرانشاهی ارسال کرده که از این مبلغ، یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار متعلق به آقای لاهیجی و خانم وحید بوده ‌است.

مقامات آمریکایی مهرداد یثربی را متهم می‌کنند که هدفش از راه‌اندازی بنیاد رفاه کودک دریافت پول و کمک از آمریکا و انتقال تقریبا تمامی این کمک‌های مالی به ایران بوده‌ است.

بنا بر این کیفرخواست، احمد ایرانشاهی پس از دریافت این وجوه با ارائه اسناد مالی و قبض‌های ظاهری تحت عنوان کمک‌های مالی خیرخواهانه به ادارات آمریکا تلاش کرده‌ است به این مبالغ مالیاتی تعلق نگیرد.

از سویی این سه نفر متهم هستند که با این مبالغ که از طرق گوناگون وارد ایران کرده‌اند دست به سرمایه‌گذاری، خرید خانه و ماشین و تجهیزات اداری زده‌اند.

مقام‌های قضایی ایالات متحده در این کیفرخواست از روابط مهرداد یثربی با حزب‌الله لبنان و مقام‌های حکومتی ایران سخن گفته و احمد ایرانشاهی را متهم کرده‌اند که مبالغی از این پول‌ را به آیت‌الله مکارم شیرازی، روحانی نزدیک به اصول‌گرایان، داده‌ است.

احمد ایرانشاهی پیش از این در مصاحبه‌ای با رادیوفردا این اتهامات را رد کرده ‌بود. آقای ایرانشاهی، ۵۳ ساله، در ایران به سر می‌برد و از نظر مقامات آمریکایی فراری به شمار می‌آید.

بنیاد رفاه کودک در سال ۱۹۹۹ از طریق آقایان یثربی و ایرانشاهی و دیگر اعضای خانواده این دو نفر راه‌اندازی شده‌ است.
XS
SM
MD
LG