لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

مخالفت اپوزیسیون سوریه با طرح توافقی آمریکا و روسیه


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، (چپ) و همتای روسی‌اش، سرگئی لاوروف، در ژنو. ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۳.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا، (چپ) و همتای روسی‌اش، سرگئی لاوروف، در ژنو. ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۳.
پس از سه روز مذاکره در ژنو، وزرای خارجه ایالات متحده و روسیه در مورد از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه به توافق رسیدند.

بنا بر گزارش‌ها، این توافق با نارضایتی ارتش آزاد سوریه روبه‌رو شده که آن را «ضربه‌ای» به شورش دو سال و نیمه علیه بشار اسد توصیف کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه، ۲۳ شهریور، به رسانه‌ها خبر داد که با دستیابی به این توافق، جامعه بین‌الملل اکنون از بشار اسد، رئیس‌ جمهوری سوریه، انتظار دارد تا به گفته خود عمل کرده و زرادخانه شیمیایی سوریه را تحویل دهد.

به گفته آقای کری، ایالات متحده و روسیه درخصوص تعداد و انواع سلاح‌های شیمیایی که رژیم اسد در اختیار دارد هم‌نظر هستند.

وزیر خارجه آمریکا افزود که بنا بر توافق جدید، سوریه باید ظرف یک هفته فهرستی جامع از ذخایر سلاح شیمیایی خود ارائه دهد.

بنا بر این گزارش، آمریکا و روسیه همچنین در مورد روش جمع‌آوری و نابود کردن جنگ‌افزار شیمیایی سوریه به توافق دست یافته‌اند.

بر اساس این توافق، همچنین از رژیم سوریه خواسته می‌شود که دسترسی بازرسان سازمان ملل به تمامی انبارهای سلاح شیمیایی را فراهم کند و بازرسان باید حداکثر تا ماه نوامبر،‌ کمتر از سه ماه دیگر، قادر به آغاز کار باشند.

به گفته جان کری، تا نیمه سال آینده باید تمامی جنگ‌افزارهای شیمیایی سوریه نابود شده‌ باشد.

رویترز اما گزارش می‌دهد که ژنرال سلیم ادریس، رئیس ارتش آزاد سوریه، در استانبول به خبرنگاران گفت که «ما هیچ قسمتی از این طرح را نمی‌پذیریم» و تأکید کرد که این طرح ضربه‌ای است به شورش دو سال و نیمه علیه رژیم اسد.

وی اظهار داشت که «این توافق به بشار اسد اجازه می‌دهد از مسئولیت کشتار صدها نفر از شهروندان توسط گاز سمی در دمشق که بیست‌ویکم اوت روی داد فرار کند».

ژنرال سلیم ادریس همچنین خبر داد که «من و هم‌رزمانم تا سرنگونی رژیم سوریه به نبرد ادامه خواهیم داد».

به نوشته رسانه‌ها، روز شنبه بریتانیا، فرانسه، و آلمان اما از این توافق جدید استقبال کردند و سخنگوی بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، با استقبال از این توافق گفت که «این توافق باید آغازی باشد برای آن که رنج هولناک مردم سوریه خاتمه داده شود.»

پیامدهای نافرمانی رژیم اسد

در همین حال جان کری پس از مذاکرات سه‌روزه خود با همتای روسی‌اش گفت که اگر رژیم سوریه به شرایط مورد توافق آمریکا و روسیه گردن ننهد طبق فصل ۷ منشور سازمان ملل که مربوط به تحریم‌ها و اقدام نظامی است با پیامدهایی روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش رویترزT وی در این باره گفت که در جلسه مذاکره ژنو «توافقی بر سر این اقدامات نشدT اما باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری آمریکاT حق استفاده از نیروی نظامی علیه سوریه را برای آمریکا محفوظ می‌داند.»

بنا بر گزارش‌ها در هر صورت توافق شده‌ است که در صورت نافرمانی رژیم اسد از این توافق، آمریکا و روسیه مشترکاً قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند که در آن فصل ۷ منشور سازمان ملل درج شده‌ باشد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، مذاکراتش با جان کری در ژنو را «عالی» توصیف کرد و خطاب به رژیم سوریه تأکید کرد که این فرصتی است برای عمل کردن به تعهدات آن رژیم و افزود که تهدید اقدام نظامی هم‌اینک وجود ندارد.

تأکید اوباما بر آماده بودن گزینه نظامی

در همین حال روز شنبه باراک اوباما تأکید کرد که حاضر است در زمینه مسئله سلاح‌های شیمیایی سوریه به راه حل دیپلماتیک فرصت دهد، اما هم‌چنان آماده اقدام نظامی علیه رژیم اسد است.

وی تأکید کرد که سوریه باید «گام‌هایی ملموس» بردارد و نشان بدهد که در خصوص تحویل زرادخانه شیمیایی خود جدی است.

رئیس‌ جمهور آمریکا در ادامه افزود که طرح روسیه برای تحویل سلاح‌های شیمیایی سوریه تنها در پی تهدیدهای آمریکا به اقدام نظامی مطرح شده‌ است و در ادامه گفت که ارتش آمریکا هم‌چنان نیروهای خود در دریای مدیترانه را آماده نگه می‌دارد تا فشار بر رژیم اسد ادامه داشته باشد.

بحران سوریه با حمله سی‌ام مردادماه در حومه دمشق شدت بیشتری گرفت. زمانی‌ که بازرسان سازمان ملل متحد مشغول تحقیق در مورد حملات شیمیایی در سوریه بودند، مخالفان بشار اسد فیلم‌ها و تصاویری را پخش کردند که به گفته آنها نشان از «حمله گسترده شیمیایی حکومت سوریه» به غیرنظامیان داشت.

این موضوع با واکنش‌های گسترده غرب روبه‌رو شد. در این میان آمریکا نیز انگشت اتهام را به سوی دمشق گرفت و حکومت بشار اسد را مسئول این حمله دانست. باراک اوباما در پی آن از کنگره آن کشور خواست تا موافقت نهایی خود را با طرح یک حمله محدود به حکومت سوریه اعلام کند.
XS
SM
MD
LG