لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

تعداد دانشگاه‌های برتر ترکیه «پنج برابر» ایران است


دانشگاه صنعتی شریف برترین دانشگاه ایران در جهان است.
دانشگاه صنعتی شریف برترین دانشگاه ایران در جهان است.

تازه‌ترين رده‌بندی برترين دانشگاه‌های جهان اعلام شده و دو دانشگاه صنعتی شريف و تهران، در بين ۸۰۰ دانشگاه از نقاط مختلف دنيا، رتبه‌هايی بين ۶۰۰ تا ۷۰۰ کسب کرده‌اند.

بنا بر این رده‌بندی، دانشگاه صنعتی شريف همانند رتبه‌بندی سال گذشته در بين ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان در دامنه ۶۵۰-۶۰۱ و دانشگاه تهران در دامنه ۷۰۰-۶۵۱ قرار دارند.

بر اساس رده‌بندی سالانه اعلام شده توسط پايگاه اينترنتی «کيو اس»، در کشورهای اطراف ايران، ترکيه ۱۰ و عربستان سعودی هشت دانشگاه برتر دارند که با این حساب کشور ترکیه پنج برابر ایران دانشگاه برتر دارد.

برترین دانشگاه عربستان در این فهرست، دانشگاه نفت و مواد معدنی ملک فهد با رتبه ۲۵۵ جهان معرفی شده و از ترکیه هم دانشگاه‌های بیلکنت و بغازچی تواماً رتبه ۳۹۹ جهان را کسب کردند.

در همین حال دانشگاه عبری بیت‌المقدس اسرائیل با رتبه ۱۳۸ در جهان، برترین دانشگاه منطقه خاورمیانه شناخته شد.

این اطلاعات در حالی گزارش می‌شود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه ۲۹ شهريور، با ابلاغ سياست‌های کلی علم و فناوری ايران برای اجرا، هدف از ابلاغ اين سياست‌ها را «کسب مرجعيت علمی و فناوری در جهان» اعلام کرده است.

به گزارش سايت دفتر رهبر جمهوری اسلامی، رهبر جمهوری اسلامی بر «توليد علم و توسعه نوآوری و نظريه‌پردازی، ارتقاء جايگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبديل ايران به قطب علمی و فناوری جهان اسلام و توسعه علوم پايه و تحقيقات بنيادی» تاکيد کرده است.

اين سياست‌ها در شش بند کلی و ۶۴ مصداق به تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام رسيده است.

آمريکا ۱۴۷ دانشگاه برتر دارد

بر اساس رده‌بندی سالانه اعلام شده توسط پايگاه اينترنتی «کيو اس»، موسسه فناوری ماساچوست «ام‌آی‌تی» در آمريکا، مانند سال‌های گذشته برترين دانشگاه جهان است.

دانشگاه کمبريج و کالج سلطنتی لندن، دو دانشگاه بريتانيايی‌اند که مشترکاً رتبه‌ دوم را به دست آورده‌اند.

دانشگاه هاروارد آمريکا رتبه چهارم و دانشگاه آکسفورد و کالج دانشگاهی لندن از بريتانيا، رده‌های پنجم و ششم اين رده‌بندی را کسب کرده‌اند.

پنج دانشگاه آمريکايی استنفورد، موسسه فناوری کاليفرنيا، پرينستون، ييل و شيکاگو، به ترتيب هفتم تا يازدهم هستند.

از رتبه ۱۲ نام يک دانشگاه غير آمريکايی و غير بريتانيايی در رده‌بندی دیده می‌شود؛ موسسه فناوری فدرال زوريخ در سوئیس.

پس از آن و تا رده ۲۰ جدول، تمام دانشگاه‌های برتر همچنان آمريکايی و بريتانيايی هستند به جز مدرسه پلی‌تکنيک فدرال لوزان در سوئیس که رتبه ۱۷ و دانشگاه تورنتو در کانادا که رتبه ۲۰ جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

ايالات متحده آمريکا با ۱۴۷ دانشگاه، بريتانيا با ۷۳، فرانسه با ۴۶ و آلمان با ۴۴، بيشترين و برترين دانشگاه‌های جهان را دارند.

اما قاره آسيا نيز با داشتن ۲۲۴ دانشگاه در ميان ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان، حضور پرشماری در اين رده بندی دارد. برترين دانشگاه آسيا نيز دانشگاه ملی سنگاپور با رتبه ۲۲ در جهان است.

ژاپن با ۳۹ و کره جنوبی با ۲۵ دانشگاه در اين رده‌بندی حضور دارند.

XS
SM
MD
LG