لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۱

ابراز بی‌اطلاعی دوباره دولت روحانی از سفر طالبان به ایران


طالبان افغانستان
طالبان افغانستان

در حالی که گروه طالبان افغانستان سفر «هيئت بلندپايه» اين گروه به ايران را تاييد کرده است، مقام‌های دولت جمهوری اسلامی همچنان در اين خصوص ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

در بيانيه‌ای که ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوی «امارت اسلامی» افغانستان، روز سه‌شنبه، ۲۹ ارديبهشت، در وب‌سايت رسمی اين گروه منتشر کرده، تاکيد شده که سرپرستی اين هيئت را طيب آغا، مسئول دفتر سياسی طالبان افغانستان، بر عهده دارد.

در اين بيانيه آمده است: «هيئت امارات اسلامی افغانستان با مقام‌های رسمی کشور همسايه ايران ديدار و درباره مسائل مرتبط با وضعيت جاری در کشور ما افغانستان، منطقه، جهان اسلام و شرايط پناهجويان افغان مقيم ايران گفت‌وگو کرد.»

ذبيح‌الله مجاهد تاکيد کرده که سفر هيئت سياسی طالبان به ايران «ديداری معمول» بوده که در چارچوب سفرهای اين گروه به کشورهای مختلف و با هدف «بحث درباره مسائل دوجانبه» و «تشکيل و گسترش روابط» صورت گرفته است.

به گفته اين بيانيه، هيئت طالبان افغانستان پيش از اين به ژاپن، فرانسه و چين نیز سفر کرده و اين سفرها در آينده ادامه خواهد داشت.

روزنامه شرق نيز در شماره چهارشنبه، ۳۰ ارديبهشت، به نقل از محمداسماعيل قاسم‌يار، عضو کميته روابط بين‌الملل شورای‌ عالی صلح افغانستان، گزارش داده که «از دفتر سياسی طالبان يک گروه هفت تا هشت نفره که مقيم دوحه قطر هستند، به تهران سفر کرده‌اند و ملاقات‌هايی داشته‌اند.»

اين در حالی است که پس از سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران نيز درباره سفر هيئت طالبان افغانستان به ايران ابراز «بی‌اطلاعی» کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، مرضيه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، روز چهارشنبه، ۳۰ ارديبهشت، گفت که «ما از چنين موضوعی اطلاع نداريم، مشخص نيست».

او همچنین از «منتشرکنندگان چنين اخباری» خواست تا «منابع‌شان را در اين زمينه مشخص کنند».

خبرگزاری تسنيم، نزديک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نخستين منبع خبری ايرانی بود که روز سه‌شنبه، ۲۹ ارديبهشت، از سفر هيئت سياسی طالبان افغانستان که در دوحه قطر مستقر هستند، به تهران خبر داد.

به گزارش تسنيم، اين هيئت روز دوشنبه، ۲۸ ارديبهشت، وارد تهران شد و با «مقامات امنيتی جمهوری اسلامی ايران» ديدار کرد.

تسنيم افزوده بود که اين هيئت «پيش از اين نيز دو مرتبه به ‌منظور ديدار با مقامات امنيتی جمهوری اسلامی ايران و همچنين شرکت در کنفرانس بين‌المللی بيداری اسلامی به ايران سفر کرده بودند.»

پيش از سخنگوی وزارت امور خارجه، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ايران، نيز ضمن ابراز «بی‌اطلاعی» از اين سفر گفته بود که اين خبر «با عقل جور در نمی‌آيد».

XS
SM
MD
LG