لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

احمد خاتمی از احتمال ریاست هاشمی شاهرودی بر خبرگان رهبری خبر داد


محمود هاشمی شاهرودی
محمود هاشمی شاهرودی

احمد خاتمی، عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبری، گفته است که جانشين محمدرضا مهدوی کنی، رئيس پيشين اين مجلس در ماه اسفند تعيين خواهد شد و از محمود هاشمی شاهرودی، به عنوان يکی از افرادی که «در معرض کانديدا شدن قرار دارد» نام برده است.

آقای خاتمی، يکشنبه چهارم آبان، به خبرگزاری ميزان گفته است: «چهره‌های مطرحی برای رياست مجلس خبرگان رهبری در معرض کانديدا شدن هستند که آيت‌الله هاشمی شاهرودی، نايب رئيس اول مجلس خبرگان رهبری از جمله کسانی است که در معرض کانديدا شدن قرار دارد.»

احمد خاتمی در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای عرب زبان جمهوری اسلامی (العالم) نيز گفته است که «شنيده‌ها حکايت از آن دارد که آقای هاشمی رفسنجانی تمايلی به نامزدی برای رياست خبرگان ندارد.»

اکبر هاشمی رفسنجانی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ ریاست مجلس خبرگان رهبری را بر عهده داشت و هم‌اکنون نیز عضو این مجلس است.

به گزارش خبرگزاری تسنيم، غلامرضا مصباحی مقدم، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو جامعه روحانيت مبارز نيز گفته که «در گمانه‌زنی‌ها احتمال اينکه هاشمی شاهرودی رياست مجلس خبرگان رهبری را بر عهده بگيرد زياد است.»

آقای هاشمی شاهرودی که اکنون نايب رئيس اول مجلس خبرگان رهبری، رئيس منصوب رهبر جمهوری اسلامی در هيئت عالی حل اختلاف و تنظيم روابط قوای سه‌گانه، عضو فقهای شورای نگهبان و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام است، پيش از اين و از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸ رئيس قوه قضائيه بود.

او در نجف عراق به دنيا آمده است. آقای هاشمی شاهرودی بنيان‌گذار مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، از گروه‌های سياسی – نظامی مهم شيعه در آن کشور است.

تردید ها در خصوص مليت عراقی محمود هاشمی شاهرودی باعث شده بود تا رياست او بر قوه قضائيه در سال ۱۳۷۸ مورد اعتراض تعدادی از نمايندگان دوره ششم مجلس شورای اسلامی قرار بگيرد؛ هرجند اين اعتراض‌ها به جايی نرسيد.

محمدرضا مهدوی کنی، رئيس پيشين مجلس خبرگان رهبری، ۲۹ مهر درگذشت.
مجلس خبرگان رهبری، وظيفه نظارت، برکناری و انتخاب رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

XS
SM
MD
LG