لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

لاریجانی: «ساپورت، وازکتومی و اشتباه املایی» باعث تمسخر مجلس شد


علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی از رسانه‌های ایران خواست تا نگاه‌شان به مجلس «تمسخرآمیز» نباشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آقای لاریجانی که روز شنبه ۱۸ مرداد به مناسبت «روز خبرنگار» سخنرانی می‌کرد، از مجلس شورای اسلامی به عنوان «پایگاه مهم جمهوریت» نام برد و هشدار داد که «اگر نهاد جمهوریت در کشور خسران ببیند همه خسارات می‌بینند».

رییس مجلس شورای اسلامی از سه موضوع «ساپورت، وازکتومی و اشتباه املایی در نگارش یک طرح» به عنوان موضوعاتی نام برد که مطرح شدن آن‌ها در مجلس شورای اسلامی، به «تمسخر» این نهاد منجر شد.

علی لاریجانی در توضیح بیشتر گفت: «مثلا در بحث ساپورت سوالی در حوزه فرهنگی مطرح شد و اگرچه لزومی نبود تصاویری در این زمینه پخش شود اما این امر به مجرایی برای تمسخر تبدیل شد».

رییس مجلس ایران افزود: «در این باره فیلمی درست کرده‌اند و تصاویری رویش گذاشتند در حالی که این به نفع نهاد مجلس نیست. ممکن است ایرادی به یک نفر وجود داشته باشد اما نمی‌توان کلیت نهادی که پایگاه جمهوریت است را مورد تمسخر قرار داد».

آقای لاریجانی همچنین درباره طرح افزایش جمعیت کشور که به طرح «وازکتومی» مشهور شده است، گفت: «مراد طراحان طرح این بود که قانون قبلی تحدید موالید لغو شود و چیزهایی هم به آن اضافه کردند اما ماجرایی درست کردند که اگر کسی از باروری جلوگیری کند او را به زندان می‌برند».

رییس مجلس همچنین گفت که «ممکن است نماینده‌ای در نگارش طرحی کلمه‌ای را به اشتباه نوشته باشد»، اما به گفته علی لاریجانی «این اتفاق برای همه ممکن است رخ دهد.»

پیش از این، نمایش تصاویری در مجلس شورای اسلامی از دختران و زنانی که جوراب شلواری‌ موسوم به ساپورت به تن می‌کنند، واکنش تعدادی از نمایندگان را به دنبال داشت.

واکنش نمایندگان به این تصاویر به گونه‌ای بود که علی مطهری، نماینده تهران گفت که همکارانش از دیدن عکس های به نمایش در آمده، «به وجد آمدند».

این اتفاق، همچنین واکنش‌های زیادی را در سایت‌های خبری و در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی اینترنتی به دنبال داشت.

طرح افزایش جمعیت کشور و بندهای مختلف آن نیز واکنش‌های مشابهی به دنبال داشت.

به نظر می‌آید اشاره رییس مجلس شورای اسلامی به نماینده‌ای که در تهیه یک طرح، کلمه‌ای را به اشتباه نوشته است، مربوط به طرح «الزام دولت برای حفظ حقوق هسته‌ای» باشد که جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، متن آن را نوشته بود و در آن به جای واژه «ان‌پی‌تی»، هم به فارسی و هم به انگلیسی «ام‌پی‌تی» نوشته بود.

با وجود این مسائل، رییس مجلس ایران گفت که «نگاه ما به مجلس به عنوان پایگاه مهم جمهوریت نباید تمسخرآمیز باشد» و افزود: «این برای هر مجلسی اشکال دارد، نباید با نهادهای مهم این طور برخورد کرد».

XS
SM
MD
LG