لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

عفو بین‌الملل: احتمال صدور حکم اعدام محمدعلی طاهری وجود دارد


سازمان حقوق بشری عفو بين‌الملل در اطلاعیه‌ای می‌گويد که احتمال اعدام محمدعلی طاهری، بنيان‌گذار «عرفان حلقه»،که به اتهاماتی چون «توهین به مقدسات» در ایران زندانی است وجود دارد.

در اطلاعيه عفو بين‌الملل که روز چهارشنبه، ۲۳ ارديبهشت، منتشر شد آمده است: «محمدعلی طاهری که به علت باورها و آموزه‌های روحانی‌اش و تحت اتهام "توهين به مقدسات اسلامی" چهار سال است در سلول انفرادی زندان اوين به سر می‌برد، هم‌اکنون به اتهام "افساد فی‌الارض" تحت محاکمه مجدد قرار دارد و اين می‌تواند به اعدام او منجر شود.»

بنا به اعلام اين سازمان بين‌المللی و غير دولتی مدافع حقوق بشر، آقای طاهری تاکنون در اعتراض به «نگهداری طولانی‌مدت خود در سلول انفرادی، دسترسی نداشتن به وکيل و نداشتن اجازه ملاقات با خانواده‌اش و نيز تهديد مکرر او و همسر و فرزندانش به قتل، ۱۲ بار اعتصاب غذا و چهار بار اقدام به خودکشی» کرده است.

محمدعلی طاهری که با راه‌اندازی موسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» در سال ۱۳۸۰ به ارائه خدمات درباره «طب مکمل ايرانی، فرادرمانی و سايمنتولوژی» پرداخته بود، در سال ۱۳۹۰ بازداشت شد.

اتهامات او به اعلام عفو بين‌الملل و نزديکانش «توهين به مقدسات اسلامی، ارتکاب اقدامات غيرقانونی از جمله لمس نامحرم، معالجه غيرقانونی بيماران، نشر افکار ضاله، سب‌النبی، راه‌اندازی تشکيلات غيرقانونی و عضويت در گروهک‌های ضدانقلاب» عنوان شده است.

خبرگزاری فارس پيش از اين گزارش داده بود که پرونده آقای طاهری به اتهام «افساد فی‌الارض در دست بررسی است و سه تن از مراجع تقليد طی استفتائاتی که از سوی دستگاه قضا صورت گرفته، حکم ارتداد طاهری را صادر کرده‌اند».

همين خبرگزاری از محکوميت ۱۶ تن از اعضای «عرفان حلقه» به مجموعا ۳۷ سال زندان و ۱۳۰ ميليون تومان جريمه نقدی خبر داده است.

اين محکوميت‌ها در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی‌اند ايران کسی را به خاطر عقايدش به زندان نمی‌اندازد.

XS
SM
MD
LG