لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

انفجار ده خودرو در بغداد دستکم ۵۶ کشته بر جای گذاشت


انفجارهای پياپی ده خودروی بمب‌گذاری شده در مناطق شيعه‌نشين بغداد، پايتخت عراق، دستکم ۵۶ کشته بر جای گذاشت. با کشته شدن اين افراد، تلفات خشونت‌های ماه اکتبر در عراق از مرز ۶۰۰ نفر گذشت.
بر اساس گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی در انفجارهای روز یکشنبه بغداد دستکم ۵۶
نفر کشته شدند.
منابع رسمی پليس به آسوشيتدپرس گفته‌اند بمب‌ها در خودروهايی که در مناطق تجاری و پر ازدحام پارک شده بودند، جاسازی شده و طی بيش از نيم ساعت منفجر شدند.
مرگبارترين انفجارها در محله شعب در شمال بغداد، محله ابو دشير در جنوب و محله نهروان در جنوب شرق پايتخت عراق رخ داد.
بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هنوز هيچ گروهی مسئوليت اين انفجارها را بر عهده نگرفته است اما اين قبيل حملات که در آنها شهروندان غير نظامی در بازار، کافه‌ها و رستوران‌ها و خيابان‌های تجاری مناطق شيعه‌نشين هدف قرار می‌گيرند، تاکتيک شاخه محلی القاعده است که تلاش می‌کند اعتماد به نفس حکومت عراق را تضعيف کند.
خشونت‌ها در عراق از ماه آوريل سال جاری ميلادی افزايش يافته، به گونه‌ای که آمار تلفات در اين مدت تا پيش از سال ۲۰۰۸ سابقه نداشته است.
خبرگزاری فرانسه می‌گويد موج جديد خونريزی‌های عراق در سال جاری که با درگيری‌های فرقه‌ای همراه بوده، نگرانی‌ها درباره بازگشت درگيری‌های ميان شيعيان و سنی‌ها در اين کشور را افزايش داده است.

در درگيری‌های مسلحانه پيروان اين دو مذهب طی سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ ده‌ها هزار نفر در سرتاسر عراق کشته شدند.
بر مبنای اين گزارش، ناتوانی دولت شيعه عراق در رفع نارضايتی‌های اقليت سنی اين کشور به خصوص درباره تبعيض‌های سياسی، به وخامت وضعيت در عراق افزوده است.
XS
SM
MD
LG