لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

حکومت اسلامی در سه روز بیش از ۲۰۰ مسیحی سوریه را ربود


نیروهای کرد سوریه در روستای آشوری نشین تل جمعه
نیروهای کرد سوریه در روستای آشوری نشین تل جمعه

گروه ناظر بر حقوق بشر سوريه خبر داده است که حدود ۲۲۰ نفر از مسیحیان آشوری و دیگر مسيحیان شمال سوريه طی روزهای گذشته توسط گروه حکومت اسلامی ربوده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين گروه در روز پنج‌شنبه، هفتم اسفند، همچنين اعلام کرد که به دنبال اين وقايع، هزاران مسيحی خانه‌های خود را رها کرده و به مناطق امن‌تر گريخته‌اند.

گروه ناظر بر حقوق بشر سوريه افزوده است که اين آشوريان و مسيحيان طی سه روز گذشته و از ۱۱ روستای استان حسکه در شمال شرق سوريه ربوده شده‌اند.

در همین حال گفت‌وگوهايی با ميانجيگری تعدادی از قبايل عرب و يک عضو جامعه آشوريان برای نجات اين مسيحيان آغاز شده است.

گروه حکومت اسلامی که داعش هم خوانده می‌شود، پيروان اديان ديگر را کافر می‌داند و با اسير کردن آنها، معمولا مردان‌شان را می‌کشد و زنان و کودکان‌شان را به کنيزی و بردگی می‌برد.

در برخی مواقع نيز پيروان اديان ديگر توسط حکومت اسلامی به ترک منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند يا پرداخت جزيه محکوم می‌شوند.

دولت آمريکا و سازمان ملل متحد با محکوم کردن ربودن آشوريان و مسيحيان در سوريه، خواستار آزادی آنها شده‌اند.

حکومت اسلامی هم‌اکنون بخش‌های وسيعی از دو کشور سوريه و عراق را در تصرف خود دارد. گروه‌های ديگری که می‌گويند بخشی از اين گروه هستند نيز در کشورهايی مانند ليبی و نيجريه فعاليت می‌کنند.

کری: با ایران علیه داعش منافع مشترک داریم

دولت آمريکا ماه‌هاست که رهبری ائتلافی بين‌المللی برای مقابله با حکومت اسلامی را بر عهده گرفته و اکنون، جان کری، وزير امور خارجه ايالات متحده، هم گفته که کشورش «منافع مشترکی» با ايران برای نبرد با اين گروه دارد، هرچند دو کشور «در حال همکاری با يکديگر نيستند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کری روز چهارشنبه، ششم اسفند، در مجلس سنای آمريکا گفت: «آنها [ايران] کاملا با داعش مخالف‌اند و مشغول نبرد با نيروهای اين گروه در عراق و در نزديکی مرزهای خودشان هستند.»

وزير امور خارجه آمريکا تاکيد کرده که ايران «نگرانی‌های جدی درباره عملکرد منطقه‌ای» حکومت اسلامی دارد.

جمهوری اسلامی رسما اعلام کرده که واحدهايی از سپاه پاسداران برای ارائه مشاوره به نيروهای عراقی برای مقابله با حکومت اسلامی در اين کشور مستقرند، اما دخالت نظامی خود در اين کشور را رد می‌کند.

اين در حالی است که طی ماه‌های اخير، شمار اعضای سپاه که در عراق و سوريه، اغلب توسط نيروهای حکومت اسلامی کشته می‌شوند، افزايش يافته است.

XS
SM
MD
LG