لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

یک دادگاه مصر ۱۸۳ طرفدار اخوان‌المسلمين را به مرگ محکوم کرد


دادگاهی در مصر روز دوشنبه ۱۳ بهمن، ۱۸۳ نفر از طرفداران گروه اخوان المسلمين را به جرم کشتن ماموران پليس به مرگ محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، جرم اين افراد مشارکت در کشتن ۱۶ مامور پليس در شهر کرداسه در تحولات ماه اوت ۲۰۱۳ عنوان شده که پس از برکناری محمد مرسی توسط ارتش اتفاق افتاد.

۳۴ تن از مجرمان در اين دادگاه به طور غيابی به مرگ محکوم شدند. رویترز می‌گوید که اين حکم بخشی از سرکوب شديد و مستمر اسلامگرايان در مصر است.

پس از سرنگونی دولت محمد مرسی، اولين رييس جمهوری که به شکل دمکراتيک در مصر انتخاب شده بود، ارتش گسترده ترين موج سرکوب گروه اسلامگرای اخوان‌المسلمين در تاريخ اين کشور را آغاز کرد.

دستگيری هزاران نفر از هواداران اخوان‌المسلمين و محاکمه گروهی آنها انتقاد سازمان‌های مدافع حقوق بشر را به دنبال داشت. اين سازمان‌ها حکومت مصر را به سرکوب سيستماتيک مخالفان متهم می‌کنند.

حسيبه حاج صحراوی، معاون بخش خاورميانه و شمال آفريقای سازمان عفو بين‌الملل، گفت: «اين احکام اعدام نمونه ديگری از سيستم ناعادلانه دستگاه قضايی مصر است. مجازات‌های اعلام شده بايد لغو شوند و همه محکومان بايد در دادگاه ديگری طبق معيارهای عادلانه و بين‌المللی و بدون وجود مجازات اعدام محاکمه شوند».

احکام روز دوشنبه دادگاه مصر يک روز پس از آزادی پيتر گرسته، خبرنگار استراليايی شبکه الجزيره اعلام شد که به اتهام کمک به گروه‌های تروريستی (اخوان‌المسلمين) ۴۰۰ روز در مصر زندانی بود. دو نفر از همکاران او از شبکه الجزيره هنوز در زندان هستند.

عبدالفتاح سيسی، رييس جمهوری مصر، که در مقام فرمانده نيروهای مسلح مصر دولت محمد مرسی را برکنار کرد، گروه اخوان‌المسلمين را يک تهديد امنيتی مهم توصيف می‌کند.

اما اين گروه می‌گويد تابع اصول فعاليت مساليت آميز است.

احکام اعدامی که روز دوشنبه صادر شده با موج حملات مرگبار و بی‌سابقه عليه نيروهای امنيتی مصر همزمان است. شاخه مصری گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) مسئولیت رشته‌ای از عمليات هماهنگ را به عهده گرفته که هفته گذشته ۲۷ کشته به جا گذاشت.

عبدالفتاح سيسی، گروه اخوان‌المسلمين را مسئول اين خشونت‌ها معرفی کرد و در سخنرانی تلويزيونی خطاب به مردم مصر گفت که جنگ عليه شبه نظاميان طولانی و دشوار خواهد بود.

مقامات مصر بين اخوان‌المسلمن، گروه حکومت اسلامی و القاعده تمايزی قائل نمی‌شوند و می‌گويند همه آنها يک ايدئولوژی دارند و به يک اندازه خطرناک هستند.

پس از سرنگونی محمد مرسی، نيروهای امنيتی مصر صدها هوادار گروه اخوان‌المسلمين را کشته و هزاران تن ديگر را دستگير کردند.

پس از قرائت احکام اعدام روز دوشنبه، هواداران اخوان‌المسلمين در قفس‌های فلزی با صدای بلند به ماموران پليس ناسزا گفتند. يکی از وکلای مدافع به اسلامگرايان گفت: «شما خدا را داريد».

پس از کشته شدن يکی از فعالان زن به نام شيما صباغ در تظاهرات روز ۴ بهمن در قاهره و سالگرد تظاهراتی که به برکناری حسنی مبارک منجر شد، موارد نقض حقوق بشر در اين کشور با دقت بيشتری دنبال می‌شود.

وزارت کشور مصر وعده داده که تحقيقات بيشتری در اين مورد انجام دهد. وزارت کشور در بيانيه‌ای افزود که در اقدامی جداگانه، يک مامور پليس به ظن قتل يکی از مظنونان عضويت در گروه اخوان‌المسلمين در بيمارستان بازداشت شده است.

اين مظنون برای درمان جراحت‌های ناشی از استفاده از مواد منفجره در بيمارستان بستری بود.

وزات کشور گفت که اين مرد با دشنام دادن مامور پليس را تحريک کرد و «مامور پليس کنترل احساساتش از دست داد».

XS
SM
MD
LG